RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Mars
  • Onderwerpen DuurzaamheidPublireportage
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe Mars de uitstoot van broeikasgas fors reduceert

icon
Food23 september, 2024
  • MARS

(Publireportage) Mars slaagt erin om de koolstofemissies los te koppelen van economische groei: het bedrijf heeft de absolute uitstoot van broeikasgassen in de volledige waardeketen sinds 2015 met 16% verminderd, terwijl de omzet met meer dan 60% groeide.

Op weg naar 50% broeikasgasreductie

In 2023 heeft Mars de reductie van broeikasgassen met 8% gereduceerd: dat is de grootste reductie in één jaar tijd ten opzichte van de vergelijkingsbasis van 2015. In totaal heeft Mars de broeikasgasemissies al met 16% verminderd, terwijl de business in dezelfde periode met meer dan 60% gegroeid is tot een jaaromzet van meer dan 50 miljard dollar (45 miljard euro). Dat blijkt uit het nieuwe Mars 2023 Sustainable in a Generation Report.

In absolute cijfers heeft Mars de uitstoot van broeikasgassen verminderd met 5,7 miljoen ton per jaar: dat is het equivalent van wat 1,3 miljoen benzinewagens gedurende een jaar uitstoten. Het bedrijf verminderde de uitstoot in de volledige waardeketen: van de boerderijen over de fabrieken tot de dierenklinieken. Mars blijft zo op koers om tegen het einde van 2030 een broeikasgasreductie van 50% te realiseren voor zijn waardeketen.

Regeneratieve landbouw

Omdat bijna 60% van de broeikasgasvoetafdruk van Mars afkomstig is van de landbouw, investeert het bedrijf verder in het opschalen van klimaatslimme landbouwtechnieken die de gezondheid van de bodem en de veerkracht van de landbouwbedrijven verbetert en tegelijkertijd boeren financieel ondersteunt. Deze duurzame initiatieven zullen tegen 2030 wereldwijd meer dan 1 miljoen hectare regeneratieve landbouw opleveren, waarmee de ingrediënten worden aangeleverd voor Mars producten, variërend van snacks voor mensen tot maaltijden voor huisdieren.

CEO Poul Weihrauch stelt dat de gerapporteerde vooruitgang het resultaat is van de strategie van het bedrijf om een solide groei te realiseren en tegelijkertijd de CO2-uitstoot te verminderen. Toen Mars in 2023 de “Mars Net Zero Roadmap” publiceerde, engageerde het bedrijf zich om meer dan 1 miljard dollar te investeren in drie jaar – en om de nodige financiële middelen te blijven vrijmaken tot de doelstelling van nuluitstoot bereikt is. “We hebben nog een lange weg te gaan, maar we zullen de wetenschap blijven volgen en laten zien hoe een verantwoordelijk bedrijf zowel goed als goed kan doen”, aldus de topman.

Recente investeringen van Mars in het opschalen van klimaatslimme landbouw:

  • Het ondersteunen van 1.900 boeren in vier Amerikaanse staten en in Polen om klimaatslimme landbouwmethodes in te zetten, met de focus op gewassen zoals maïs, soja en tarwe op meer dan 1,2 miljoen hectare akkerland, voor Mars petfoodmerken als Pedigree® en Iams®.
  • Het uitbreiden van de samenwerking tussen Mars merk Royal Canin en het Europese Soil Capital prgoramma: Mars zal financiële steun bieden aan bijna 250 boeren in Frankrijk en België op 300.000 hectare landbouwgrond.
  • Ondersteuning van het Next Generation Soil-programma in Mexico en Brazilië in samenwerking met het International Maize and Wheat Improvement Center (CIMMYT) in Mexico en Producing Right in Brazilië. Via dit programma heeft Mars al 100 maïsproducenten voorzien van de instrumenten en kennis om de productiviteit te verhogen, het gebruik van hulpbronnen te optimaliseren en te reageren op de gevolgen van klimaatverandering, zoals waterschaarste en lagere gewasopbrengsten.
  • Een onlangs aangekondigd duurzaam zuivelplan, Moo’ving Dairy Forward, dat zich verplicht tot een investering van 47 miljoen dollar over een periode van drie jaar als onderdeel van de nieuwe ‘climate-first’ benadering van zuivelinkoop van het bedrijf om de koolstofvoetafdruk van zuivel te verminderen met partners Fonterra, Land O’Lakes, Interfood en FrieslandCampina.

Raadpleeg het rapport

Via de link hieronder kan je het 2023 Mars Sustainable in a Generation Report doorbladeren om meer te weten te komen over hoe Mars zijn klimaatacties vooruithelpt, hoe Mars sinds 2017 bijna 750.000 mensen door zijn Supplier Advance en Supplier Origin programma’s heeft geholpen of hoe Mars Food & Nutrition in 2023 3,1 miljard gezonde maaltijden bezorgde.

Naar het rapport

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food4 december, 2025
    Picnic haalt nu ook A-merken uit Polen en Tsjechië

    Na België, Duitsland en Frankrijk haalt onlinesupermarkt Picnic nu ook merkproducten uit Polen en Tsjechië. Daarmee zet de e-tailer een nieuwe stap in zijn strijd tegen de ’territoriale leverbeperkingen’.

  • icon
    Food4 december, 2025
    [In Beeld] Carrefour test mobiele winkel ‘The Box’ tijdens Winterpret in Brussel

    Carrefour duikt op het Poelaertplein, aan de voet van het reuzenrad van Winterpret, op met The Box: een mobiele winkel van minder dan vijftig vierkante meter. De supermarktketen test zo een nieuw format, dat later ook op andere evenementen en festivals kan worden ingezet.

  • icon
    Food4 december, 2025
    [Opinie] Het eindejaarsgevecht in de Belgische foodretail is de voorbode van 2026

    De Belgische foodretail zet dit jaar de eindsprint in alsof het een alles-of-niets finale is. De consument zit midden in een storm van deals en stunts die elke week extremer lijken. Toch is dit eindejaar geen strijd op zich: het is de trailer van 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Food5 november, 2025
    Colruyt reageert fors op stunt Albert Heijn
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN