RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Nationale Loterij
  • Onderwerpen Category Management CongressMarketing
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom ook de Nationale Loterij aan categoriemanagement doet

icon
Vrije tijd1 oktober, 2024

De trekkingspelen en krasbiljetten van de Nationale Loterij hebben een hoge rotatie van spelkansen en verkoopmogelijkheden en een groot bereik in een breed retailnetwerk. Maar niet alle retailers zijn dezelfde: daarom zet het bedrijf steeds sterker in op categoriemanagement.

Op maat van de retailer

De producten van de Nationale Loterij zijn te vinden in een uitgebreid en divers netwerk van verkoopkanalen: krantenwinkels, tankshops, supermarkten, boekhandels, eigen shops… Vroeger kregen al die winkelpunten hetzelfde campagnemateriaal toegestuurd, vandaag is dat anders, vertelt retail trade marketing manager Sophie Mouton, die met haar team bij het bedrijf een nieuwe categoriemanagement-aanpak implementeert.

Die kanalen hebben immers elk hun eigen karakteristieken. Sommige winkels, zoals krantenwinkels, zijn destination stores: de consument gaat er doelbewust naartoe om Loterijproducten te kopen. Voor andere type retailers is de verkoop van Loterijproducten veel meer gericht op gemak.

Specifieke activaties

“In het verleden was ons trademarketingteam eerder een soort productiebureau, permanent bezig met het opmaken, laten drukken en opsturen van visibiliteitsmateriaal voor de vele verkooppunten.” Een hele klus, want de Nationale Loterij heeft naast het permanente materiaal, dat het hele jaar vast in het winkelpunt staat, ook heel wat tijdelijk materiaal: posters, affiches en wobblers om op jaarbasis wel 24 verschillende campagnes te promoten. “Maar een supermarkt of een benzinestation is geen krantenwinkel: elke retailer heeft een andere manier van verkopen en communiceren. Wij moeten ons voortdurend aanpassen aan de retailomgeving met specifieke activaties en visibiliteit.”

“We blijven erg actief in het perskanaal met categoriemanagementprojecten en onze wens om onze rol als category captain of specialist te spelen”, benadrukt Mouton. “Wat we doen voor de benzinestations en supermarkten komt bovenop wat we doen in de krantenwinkels, ons historische kanaal. En niet als vervanging of als verschuiving van onze focus.”

Stap voor stap

Daarom heeft de Nationale Loterij drie categoriemanagers aangetrokken om het trademarketingteam te versterken: specialisten met ervaring in de FMCG, die mee analytisch en strategisch nadenken over hoe elk retailkanaal best wordt benaderd. Julie Van der Heyden (met ervaring bij onder andere Coca-Cola en HighCo Data) en Patrick Dejardin (eerder bij Intermarché, Nielsen en Nestlé) komen de geïmplementeerde benadering van categoriemanagement illustreren op het FMCG en Category Management Congress van RetailDetail en LD&Co, op 10 oktober

Sophie Mouton, die meer dan zes jaar actief is bij de Nationale Loterij, bracht haar ervaring mee van bij Pernod Ricard, waar ze een trademarketingteam opzette. Vandaag telt haar team acht medewerkers, die zich toeleggen op de vier hefbomen van trademarketing: campagnes, categoriemanagement, zichtbaarheid en communicatie. “Het gaat stap voor stap”.

Op 10 oktober leidt Sophie Mouton ons door de categoriemanagement-aanpak van de Nationale Loterij, op het FMCG & Category Management Congress van LD&Co en RetailDetail. Ook op de affiche die dag: sprekers van Perfetti Van Melle, Faitrade België, Lidl, Impaqtr én Carrefour-CEO Geoffroy Gersdorff die zijn visie zal geven op samenwerking met leveranciers. Tickets bestel je via de knop hieronder.

Ik reserveer mijn ticket voor het FMCG & Category Management Congress op 10 oktober
Meer over... Vrije tijd
Zie meer
  • icon
    Vrije tijd5 december, 2025
    Lot e-bikemerk Cowboy hangt af van gedupeerde crowdfunders

    De geplande overname van het Brusselse e-fietsmerk Cowboy gaat een kritieke fase in. De eindmeet zou nu in zicht zijn, maar alleen als bijna 8.000 kleine beleggers ermee akkoord gaan dat hun eigen inbreng in rook opgaat.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Nieuwe structuur moet bestuur Nike slagvaardiger maken

    Sportmodemerk Nike gaat zijn managementstructuur herzien: de invoering van de functie operationeel directeur moet het dagelijks bestuur flexibeler maken. De functie van commercieel directeur verdwijnt: financieel directeur Matthew Friend krijgt daar nu de verantwoordelijkheid over.

  • icon
    Vrije tijd2 december, 2025
    Kabine verdubbelt omzet in twee jaar tijd

    Kabine, het kustboetiekconcept van de Vanhalst Retail Group, zag de omzet in twee jaar tijd met ruim 133% stijgen, terwijl de onlineomzet in 2025 al met meer dan 150% toenam. Volgend jaar opent de retailer een bijkomende vestiging.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN