RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Onderwerpen InterviewRetailDetail Night
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hond op de roetsjbaan: hoe Goe Beestig de markt wil veranderen

icon
Vrije tijd24 oktober, 2024
Foto: Zalm Biz

In een wereld waar huisdieren steeds meer als volwaardige gezinsleden worden beschouwd, zagen Nicolas Koevoets en Gianni Daems een kans om iets bijzonders te creëren. Dierenwinkelketen in wording Goe Beestig gelooft het verschil te kunnen maken met beleving en expertise. Op de RetailDetail Night delen ze hun ervaringen als jonge retailonderneming.

Beleving in de dierenwinkelbranche

Koevoets en Daems kennen elkaar van een traineeship bij Albert Heijn. Een jaar na het debuut in Turnhout, heeft de start-up in Driespoort Deinze een tweede vestiging te pakken. Daar zal het niet bij blijven, als het van het ambitieuze duo afhangt: Op de RetailDetail Night vertellen ze hoe ze de huisdierenmarkt willen veroveren.

“Na het traineeship gingen we elk onze eigen weg, maar in januari twee jaar geleden stuurde Gianni me een bericht met de vraag of we samen iets zouden ondernemen. We gingen meteen aan tafel zitten en maakten een lijst van sectoren met veel potentieel”, vertelt Koevoets. De top twee waren baby’s en huisdieren: twee ‘emotionele’ categorieën waar consumenten groeiende budgetten aan spenderen.

Ze zagen dat de huisdierensector voornamelijk bestond uit enkele grote ketens zoals Maxi Zoo, Aveve en Tom&Co, en daarnaast een duizendtal kleinere zelfstandigen. Daartussen zag het duo nog een mooie opportuniteit, door te focussen op beleving en expertise in de winkel. “Natuurlijk kan je huisdierenproducten allemaal online kopen, maar daar ontbreekt uitleg en advies. Het verschil maken wij met expertise en beleving.”

Een gemeenschap van dierenliefhebbers

De winkels hebben bijvoorbeeld een glijbaan en een agility-parcours voor honden. Daarnaast organiseert Goe Beestig workshops, lezingen en evenementen, vaak in samenwerking met lokale partners, vertelt Koevoets. “Zo creëren we een gemeenschap van dierenliefhebbers. Het is een clichébegrip, maar het is effectief de combinatie van beleving en community-building die ons onderscheidt van zowel de grote ketens als kleinere retailers.”

Die gemeenschap kleurt voor 70 à 80% vrouwelijk, merken ze bij Goe Beestig. Het zijn voornamelijk honden- en kattenbezitters tussen de 25 en 40 jaar. “We richten ons op millennials en de generatie net boven hen, en gebruiken sociale media zoals Instagram en Facebook om deze groepen te bereiken.”

Een voordeel van zo’n emotioneel product: “We hebben nooit problemen met het samenstellen van een team. Integendeel, we krijgen zeer veel sollicitaties van mensen die graag met huisdieren willen werken. We moedigen dat ook aan: eigenlijk is het huisdier de klant, dus we vragen de namen van de huisdieren vanbuiten te leren – je ziet dan meteen ook de trotse baasjes stralen.”

Ambitieus maar voorzichtig

Na de winkels in Turnhout en Deinze gaat de keten voor andere Vlaamse centrumsteden met meer dan 20.000 inwoners. Ze kiest bewust voor locaties op retailparken, omdat klanten vaak zware zakken voeding kopen die ze met de auto willen vervoeren. Retail in de binnensteden werkt ook anders, merkt Koevoets, die er al verschillende formules hun tanden op zag stukbijten.

Op een concreet winkelaantal laten Daems en Koevoets zich niet vastpinnen. “We zijn ambitieus, maar ook voorzichtig. We durven geen termijn te plakken op nieuwe openingen, maar zien zeker nog heel veel mogelijkheden. Er zijn best wat steden met meer dan 20.000 inwoners, dus reken gerust uit.”

De concurrentie van grote onlinespelers zoals Zooplus is reëel, maar schrikt niet af. “Die onlinespelers domineren de markt door lagere prijzen en snelle levering. Wij kunnen het verschil maken met kennis en beleving. We geloven sterk in een omnichannelaanpak en willen onze webshop verder uitbreiden om diezelfde beleving en expertise online aan te bieden.”

Ook flexibiliteit en hang naar vernieuwing benoemt Koevoets als sterke punten. “We zijn flexibel en testen graag nieuwe ideeën. We denken bijvoorbeeld aan het verhuren van speelgoed en andere non-foodproducten. We testen dit op kleine schaal en breiden uit wat werkt. We willen eerst zien dat onze huidige winkels goed draaien en onze formule blijven verbeteren. Daarna kijken we verder naar uitbreiding.”

Nicolas Koevoets en Gianni Daems spreken op het Gamechangers-podium op de RetailDetail Night op 21 november, hét jaarlijkse eindejaarsfeest van de retailsector in de Benelux. Op het hoofdpodium presenteren niemand minder dan Pieter Zwart, CEO Coolblue, en Dirk Van den Berghe, ex-Walmart Group.

Klik hier voor alle informatie en tickets
Meer over... Vrije tijd
Zie meer
  • icon
    Vrije tijd5 december, 2025
    Lot e-bikemerk Cowboy hangt af van gedupeerde crowdfunders

    De geplande overname van het Brusselse e-fietsmerk Cowboy gaat een kritieke fase in. De eindmeet zou nu in zicht zijn, maar alleen als bijna 8.000 kleine beleggers ermee akkoord gaan dat hun eigen inbreng in rook opgaat.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Nieuwe structuur moet bestuur Nike slagvaardiger maken

    Sportmodemerk Nike gaat zijn managementstructuur herzien: de invoering van de functie operationeel directeur moet het dagelijks bestuur flexibeler maken. De functie van commercieel directeur verdwijnt: financieel directeur Matthew Friend krijgt daar nu de verantwoordelijkheid over.

  • icon
    Vrije tijd2 december, 2025
    Kabine verdubbelt omzet in twee jaar tijd

    Kabine, het kustboetiekconcept van de Vanhalst Retail Group, zag de omzet in twee jaar tijd met ruim 133% stijgen, terwijl de onlineomzet in 2025 al met meer dan 150% toenam. Volgend jaar opent de retailer een bijkomende vestiging.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN