RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Carrefour
  • Onderwerpen MarketingRetailDetail Night
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

ScanMania: hoe Carrefour zijn eigen momentum creëert

icon
Algemeen19 november, 2024

Een balans vinden tussen promotionele acties en impact creëren is een grote uitdaging voor foodretailers. De recente ScanMania-campagne van Carrefour toont aan dat het kan. “Het gaat niet enkel om promotie, maar om een activatiecampagne die bijdraagt aan een onderscheidende identiteit”, zeggen Isabel Donvil en Pieter Van Tendeloo van AddRetail.

Van idee naar momentum

De goudstaven zijn intussen uitgedeeld: met de tweede editie van de grote ScanMania-campagne wilde Carrefour zich steviger op de kaart zetten in de enorm competitieve Belgische foodretailmarkt. Deze campagne draaide niet alleen om promotie, maar ook om het activeren en bouwen aan zichtbaarheid in aanloop van de belangrijke eindejaarperiode. “Top of mind zijn is essentieel, en ScanMania hielp Carrefour daarbij door een eigen momentum te creëren”, benadrukt Van Tendeloo.

AddRetail speelde een sleutelrol in uitwerking en coördinatie van deze activatiecampagne. “Onze taak was het concept door te vertalen naar verschillende communicatiekanalen, zowel fysiek als digitaal, samen met andere above the line-agentschappen. Het draait allemaal om een consistente ervaring”, vervolgt Donvil.

Het retailgevecht in de winkelstraat

De strijd in foodretail wordt vaak lokaal gevoerd, en dat maakt een doordachte uitvoering cruciaal. “Elke winkel heeft een andere context, afhankelijk van de concurrentie in de buurt. Dat vraagt maatwerk per winkelformat, van Carrefour Express tot hypermarkt”, legt Donvil uit. “Een van de mooiste complimenten die we op de campagneboeken kregen, is dat de teams in de winkels op de hoogte en enthousiast waren. Die duidelijkheid voor en betrokkenheid van medewerkers is een belangrijke troef. Daar werd door Carrefour op ingezet voor een goede executie.”

Bovendien zorgde Carrefour voor extra draagvlak door het directiecomité te betrekken bij de uitrol in de winkels. Dit gaf de campagne niet alleen zichtbaarheid, maar ook interne kracht. 

Promotiedruk versus loyaliteit

De marges zijn de afgelopen jaren sterk gekrompen, wat betekent dat de druk op de retailers groter wordt om marktaandeel te pakken en omzet te halen. Maar supermarkten kijken te veel naar elkaar, vinden Donvil en Van Tendeloo: “Doet de concurrentie een 2+2 actie, dan wij ook. Die race to the bottom moet stoppen: retailers beseffen wel dat lokaal servicedesign of het creëren van belevingen eigenlijk veel meer doet voor de klantentrouw dan promotieacties, maar de urgentie van de kwartaalcijfers is groot.”

Call to action: leren omdenken

Leren omdenken wordt volgens Donvil en Van Tendeloo de opdracht voor foodretail. “Het gaat om het creëren van waardevolle momenten die verder gaan dan prijs en promo. ScanMania is daar een goed voorbeeld van: het is een activatiecampagne die meer doet dan kortingen aanbieden door de verschillende activiteiten in de winkelpunten, het bouwt mee aan relevantie en herkenbaarheid.”

In het voorprogramma “Gamechangers” op de RetailDetail Night op 21 november komen Kris Van den Brandt van AddRetail en Dave Froidcoeur van Carrefour enkele lessen delen na twee edities van ScanMania. Ook sprekers van Goe Beestig, De Kringwinkel en delaware brengen er hun inspirerende verhalen. ’s Avonds is er een feestelijk plenair programma met ex-Walmart-topmanager Dirk Van den Berghe en Coolblue-CEO Pieter Zwart. Klik hieronder voor tickets.

Ik bestel m’n last-minute ticket voor de RetailDetail Night

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN