RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Decathlon
  • Onderwerpen DigitaliseringRetailDetail Omnichannel Congress
  • Geografie Europa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe Decathlon digitalisering versnelt en verduurzaamt dankzij stadssporters

icon
Vrije tijd24 maart, 2025

Hoe de stadsklant zonder auto de digitalisering en verduurzaming bij Decathlon versnelt? Door de combinatie van digitale technologie, compacte stadswinkels en een geoptimaliseerde logistiek, speelt de sportretailer in op een nieuwe consument, vertelt Koen Tengrootenhuysen, director public affairs Europe, op het RetailDetail E-commerce & Omnichannel Congress.

De echte rol van digitaal 

Verstedelijking is een belangrijke drijfveer geworden in hoe Decathlon zijn operaties en winkelconcepten herdenkt, merken we in gesprek met Tengrootenhuysen. “Je ziet dat steeds meer mensen in grotere steden wonen, minder gebruik maken van de auto en vaker vertrouwen op openbaar vervoer of alternatieve mobiliteit zoals fietsen en steps. Die trend heeft een directe impact op hoe we onze winkels en logistiek organiseren.”

In sterk verstedelijkte gebieden is het traditionele ‘big box’-model minder evident. Grote winkels zijn moeilijker te integreren in stadscentra, waar ruimte schaars en duur is. Daarom zet Decathlon meer in op kleinere winkelconcepten, aangevuld met digitale oplossingen. Dat is volgens Tengrootenhuysen waar digitalisering echt zijn rol speelt: die kleinere winkels hebben een beperkter fysiek aanbod, maar via het onlineplatform biedt de sportretailer toch een complete catalogus aan.

Binnen het kwartier

Een bijzonder voorbeeld is wat Decathlon in Singapore klaarspeelde: klanten kunnen er dankzij een uniek logistiek samenwerkingsmodel quasi elk product binnen de twee uur ontvangen. Binnen het kwartier moet je in de stad toegang kunnen hebben tot een afhaalpunt. “Dat model is natuurlijk sterk afgestemd op de lokale context – een compacte en verticaal gebouwde stad, hoog gebruik van openbaar vervoer, slechts 12% autobezit. Maar de principes ervan nemen we zeker mee naar andere regio’s, aangepast aan de lokale realiteit.”

Dezelfde trend is immers ook al in Europa merkbaar. Vooral jongere generaties hechten minder belang aan autobezit en willen dichtbij huis of via het openbaar of alternatief vervoer toegang hebben tot producten en diensten, merkt de directeur. “In steden als Antwerpen, Brussel of Luxemburg zie je al duidelijke bewegingen in die richting. De stad Luxemburg biedt zelfs gratis openbaar vervoer aan, wat natuurlijk meehelpt aan die shift. Die evolutie stimuleert ons om meer omnichannel en digitaal te denken: kleinere stadswinkels gecombineerd met een sterk online aanbod en slimme logistiek.”

Marktplaats vangt op

Digitalisering is de sleutel om dat alles mogelijk te maken. Tengrootenhuysen: “Enerzijds gebruiken we technologie om ons aanbod af te stemmen op de noden van elke locatie. Data-analyse en AI-tools helpen ons om beter te begrijpen welke producten waar relevant zijn. Anderzijds zorgen onze digitale kanalen – vooral via de marktplaats – ervoor dat we een ‘long tail’ van producten kunnen aanbieden die niet fysiek in de winkel beschikbaar zijn.”

De marktplaats speelt in die zin een cruciale rol: Decathlon verkoopt er niet alleen eigen producten, maar ook die van externe partners. Dat stelt de keten in staat om een veel breder assortiment aan te bieden dan wat in de winkel past. Als een klant een product niet in de fysieke winkel vindt, kan die het snel en gemakkelijk online bestellen – vaak met directe levering vanuit een winkel of magazijn, het zogenaamde ‘ship from store’-model. 

Logistiek is fundament

“Dat hybride systeem werkt heel goed. Elke fysieke winkel heeft ook een halo-effect: in de omgeving nemen de digitale verkopen mee toe. Maar om die omnichannelaanpak te ondersteunen, hebben we onze logistiek wel grondig hertekend. We hebben ons Europees distributienetwerk hertekend om onze klanten beter te kunnen dienen. Tegelijk investeren we volop in automatisering. Efficiënte logistiek is de ruggengraat van een succesvolle digitale strategie.”

In de toekomst blijft Decathlon verder optimaliseren op basis van data en klantgedrag. “Onze ambitie is om niet alleen producten aan te bieden, maar ook diensten die mensen helpen om hun sport te beleven. We sluiten daarom op tal van niveaus partnerships af, of het nu met voetballer Antoine Griezmann als merkambassadeur is of met sportvakanties van reisaanbieders op ons platform. We blijven ons aanbod continu afstemmen op de noden van de hedendaagse consument.”

Op het Omnichannel & E-Commerce Congress van RetailDetail, op 27 maart in Antwerpen, deelt Koen Tengrootenhuysen zijn omnichannel-ervaringen. Ook sprekers van Bol, Visa, XXL Nutrition, Kruidvat, Tom & Co, Torfs en Wero betreden die dag het podium. Klik op de knop hieronder voor de laatste tickets!

Ik kom naar het Omnichannel & E-Commerce Congress op 27 maart
Meer over... Vrije tijd
Zie meer
  • icon
    Vrije tijd5 december, 2025
    Lot e-bikemerk Cowboy hangt af van gedupeerde crowdfunders

    De geplande overname van het Brusselse e-fietsmerk Cowboy gaat een kritieke fase in. De eindmeet zou nu in zicht zijn, maar alleen als bijna 8.000 kleine beleggers ermee akkoord gaan dat hun eigen inbreng in rook opgaat.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Nieuwe structuur moet bestuur Nike slagvaardiger maken

    Sportmodemerk Nike gaat zijn managementstructuur herzien: de invoering van de functie operationeel directeur moet het dagelijks bestuur flexibeler maken. De functie van commercieel directeur verdwijnt: financieel directeur Matthew Friend krijgt daar nu de verantwoordelijkheid over.

  • icon
    Vrije tijd2 december, 2025
    Kabine verdubbelt omzet in twee jaar tijd

    Kabine, het kustboetiekconcept van de Vanhalst Retail Group, zag de omzet in twee jaar tijd met ruim 133% stijgen, terwijl de onlineomzet in 2025 al met meer dan 150% toenam. Volgend jaar opent de retailer een bijkomende vestiging.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN