RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Winkel wordt klaslokaal – en vier andere retailtrends

icon
Algemeen9 februari, 2016

Hoe ziet de winkel van morgen eruit? Een nieuw onderzoek in opdracht van Westfield, één van de grootste eigenaars van winkelcentra wereldwijd, schetst de toekomst van fysieke retail in vijf sleuteltrends. 

 

Radicaal anders

De onderzoekers hebben meer dan 13.000 experts en consumenten ondervraagd in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk – de twee markten waar Westfield actief is. Hun conclusie? Shoppers verwachten dat fysieke retailers verder gaan dan de transactie, en hen een rijkere ervaring aanbieden.

“Modewinkels van morgen zouden er radicaal anders kunnen uitzien”, meent Myf Ryan, Chief Marketing Officer, Westfield UK & Europe. Ze schetst het beeld van een modezaak, die shoppers uitnodigt op een vintage modebijeenkomst, hen financieel beloont voor het recycleren van oude kledij, hen met behulp van virtuele realiteit helpt bij het uitkiezen van een nieuwe outfit, en hen die outfit vervolgens uitleent voor een feestje tijdens het weekend. 

Dit zijn de vijf retailtrends volgens Westfield:

 

1. Huren, niet kopen

Consumenten raken vertrouwd met de deeleconomie, met dank aan Uber en Airbnb. Nu verwachten ze dat ook retailers op de kar springen. Eén op vijf Britten zou producten willen huren van z’n favoriete winkel. Zeker voor millennials (46% van de 25- tot 34-jarigen) is huren de norm. 

Daarbij denken ze vooral aan fitnesstoestellen (19%), auto’s (16%), consumentenelektronica (15%), fietsen (14%) en kledij (10%). Eén vijfde van de geïnteresseerde Britten zou 200 pond of meer per maand overhebben voor een ongelimiteerd kledingabonnement.

 

2. Winkel wordt klaslokaal

Shoppers zien de winkel niet alleen als een plaats waar ze nieuwe spullen kunnen kopen, maar ook als een leslokaal waar ze nieuwe vaardigheden kunnen aanleren en een sociaal netwerk uitbouwen. 

Consumenten willen graag leren hoe ze producten kunnen gebruiken of herstellen. Ze zijn geïnteresseerd in gezondheids- of fitnesslessen, opleidingen creatief koken, expertsessies make-up of digitale bijscholing bijvoorbeeld.

 

3. Goede keuzes belonen

Er is een groeiende consumentenvraag naar getrouwheidsprogramma’s, die goede levenskeuzes belonen in plaats van enkel monetaire transacties. Shoppers willen graag beloond worden voor hun inspanningen op het vlak van recyclage, fysieke activiteit, familieleven, slaaphygiëne en liefdadigheid.

 

4. Virtuele hulp gevraagd

Het rapport voorspelt ook dat virtuele realiteit alomtegenwoordig zal worden de komende jaren. Shoppers verwachten dat VR-technologie hen helpt om de producten in de winkel dichter bij hun dagelijks leven te brengen.

Ze willen bijvoorbeeld graag VR-brillen gebruiken om te zien hoe producten in hun interieur zouden passen, of hoe ze zouden staan met nieuwe kledij.

 

5. Bespeel alle zintuigen

Met het toenemend belang van technologie stijgt ook de vraag naar buitengewone zintuiglijke ervaringen, die alle vijf de zintuigen tegelijk bespelen. Wetenschappers, architecten en designers moeten samenwerken om zulke uitzonderlijke omgevingen te creëren.

De mogelijkheid om producten te zien, te voelen en uit te proberen blijft dé grootste troef van de fysieke winkel. 

 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN