Het is de “eerste belangrijke innovatie in de traditionele colacategorie van de afgelopen twintig jaar” volgens PepsiCo: een Pepsi cola met als extra ingrediënt 3 gram prebiotische vezels, voor een gezondere darmflora.
Gezondere producten
PepsiCo introduceert in de Verenigde Staten een opmerkelijke nieuwigheid: Pepsi Prebiotic Cola, die smaakt als het vertrouwde blikje Pepsi, maar met slechts 5 gram suiker, 30 calorieën, geen kunstmatige zoetstoffen en 3 gram prebiotische vezels. Dat is een soort voedingsvezels die niet door het menselijk lichaam kunnen worden verteerd, maar die wel dienen als voeding voor de goede bacteriën in onze darmen.
Met de lancering wil PepsiCo inspelen op de toenemende vraag van de consument naar functionele ingrediënten. De multinational maakt gebruik van de knowhow van een bedrijf dat het afgelopen voorjaar overnam: Poppi, een merk dat prebiotica, vruchtensap en appelcider combineert in een caloriearme frisdrank. Pepsi Prebiotic Cola wordt gelanceerd in twee smaken: Original Cola en Cherry Vanilla. Het product zal dit najaar online verkrijgbaar zijn en vanaf begin 2026 in de winkels.
Adviesbureau Future Market Insights schat de markt voor prebiotische frisdrank in 2024 op 262 miljoen dollar (220 miljoen euro). De wereldwijde verkoop zal de komende tien jaar naar verwachting met 7,6% groeien, meldt CBS. PepsiCo wil zijn omzet boosten met de ontwikkeling van gezondere producten. De multinational denkt daarbij aan proteïnerijke versies van zijn snacks en aan nieuwe eiwitrijke dranken. Ook wil het bedrijf kunstmatige kleurstoffen of ingrediënten weren uit zijn bekende snacks.


