De Duitse tak van discountketen Pepco heeft uitstel van betaling aangevraagd. De 64 winkels in Duitsland blijven voorlopig open, maar het management kiest voor een grondige herstructurering.
Tegenvallende resultaten
Pepco is pas twee jaar actief in Duitsland, maar kampt er met tegenvallende resultaten. Volgens het bedrijf kampen de 64 winkels, vooral in Oost-Duitsland, met aanhoudende verliezen. Tijdens de reorganisatie zijn de vestigingen gewoon geopend en krijgen ze nieuwe leveringen: het uitdrukkelijke doel is immers om de tak te laten doorstarten en winstgevend maken in een uitdagende markt.
Saneringsbestuurder Christian Stoffler neemt tijdelijk de leiding over het Duitse management. Hij brengt een schat aar ervaring kennis mee uit de mode- en retailsector. “De Pepco Group heeft de afgelopen twintig jaar laten zien dat zijn concept en assortiment in Europa succes opleveren”, citeert Fashionunited Stoffler. “We verwachten daarom dat we de winkels in Duitsland zo kunnen bijsturen dat ze ook in deze moeilijke markt hun plaats vinden. Dankzij de bescherming van de reorganisatie kunnen we snel noodzakelijke stappen nemen.”
De moeilijkheden in Duitsland staan inderdaad in schril contrast met de algemene Europese trend: twee weken geleden kondigde Pepco nog een recordomzet aan. Het was toen de eerste keer dat de Poolse groep (exclusief de afgestoten Britse dochter Poundland) meer dan een miljard euro opzette in één kwartaal.


