Hermès zag de nettowinst in het eerste halfjaar met 5% teruglopen tot 2,19 miljard euro. Het lijken de eerste barsten in het vernis van het Franse luxehuis, dat de concurrentie tot nu toe ver vooruit bleef. Al bleef de omzet ook nu stevig groeien.
Niet bang van Amerikaanse heffingen
CEO Axel Dumas sprak van “stevige resultaten in elke regio” en kondigde aan te blijven investeren, ook in de aanwerving van nieuwe medewerkers. Dat de winst daalde was immers hoofdzakelijk het gevolg van een bijzondere bedrijfsbelasting voor bedrijven. Na correctie voor die eenmalige lasten kwam de winst zelfs 6% hoger uit, op 2,5 miljard euro voor het eerste semester.
De omzet steeg bovendien met 7,1% tot 8 miljard euro. In de Verenigde Staten was er zelfs dubbelcijferige groei, ondanks een scherpere marktdynamiek en het feit dat Hermès er eerder dit jaar na een prijsverhoging van vijf procent doorvoerde. Van de nieuwe importtarieven na de Europees-Amerikaanse handelsdeal is Dumas dan ook niet bang. Als de nieuwe 15% de optelsom is van de bestaande toeslagen, is er volgens hem geen reden om de prijzen verder te verhogen. De aanzienlijk verzwakte Amerikaanse dollar heeft volgens hem een even grote, zo niet grotere impact dan de tarieven.
In Azië (exclusief Japan) steeg de omzet met 1,5% tot 3,57 miljard euro, waarbij het sentiment in China volgens Dumas “onveranderd positief” blijft. Japan tekende een sterke klim op van 17,6 procent tot 815 miljoen euro, terwijl Europa (exclusief Frankrijk) de miljardengrens overschreed met een groei van 12%. In Frankrijk bereikte de omzet 740 miljoen euro, goed voor een toename van 8,7%.


