JDE Peet’s, het moederbedrijf van koffiemerken als Douwe Egberts en Jacobs, kan profiteren van de sterke prijsstijgingen voor koffie: ondanks prijsconflicten met supermarktketens gaan omzet én winst erop vooruit.
Forse prijsverhogingen
De omzetstijging van 22,5% naar 5,05 miljard euro die JDE Peet’s in de eerste helft van dit jaar realiseerde, is zo goed als volledig toe te schrijven aan prijsverhogingen van 21,5%. Ook de winst (ebit) steeg, met 2%. Het concern verwacht voor het volledige jaar een omzetstijging tussen 15% en 20% en een stabiele winst.
De koffieprijzen stegen volgens het bedrijf het afgelopen halfjaar met wel 60%, en die prijsverhogingen rekent de producent ook door aan klanten. Toch verkocht het concern ook iets meer koffie in volume: supermarkten kochten meer dan gewoonlijk in om te anticiperen op verdere prijsstijgingen.
Over die prijsstijgingen ligt JDE Peet’s momenteel nog steeds in onenigheid met de Europese inkooporganisatie Everest, waartoe onder andere Jumbo, Picnic, Edeka en Intermarché behoren. Voorlopig leidt dat conflict nog niet tot lege schappen in de winkels.


