Nog geen vier maand na het einde van hun vorige ruzie is het alweer prijs tussen koffieproducent JDE Peet’s en inkooporganisatie Everest. De organisatie, die onder andere Jumbo en Picnic groepeert, wil geen Douwe Egberts meer inkopen na een forse prijsverhoging eergisteren.
Tot 25% duurder
Op 10 maart sloten beide partijen nog een akkoord, waardoor de ketens achter Everest de producten van JDE Peet’s opnieuw zouden aanbieden. Ze hadden de aankopen ervan stopgezet wegens eerdere prijsverhogingen, maar moesten in maart toch toegeven dat sommige adviesprijzen tot 30% verhoogd zouden worden.
Op 1 juli voerde het koffieconcern echter weer dubbelcijferige prijsverhogingen door, zo schrijft het FD: sommige producten zouden zelfs tot 25% duurder worden. Daarop besloot Everest (met ook het Franse Intermarché en het Duitse Edeka) de producten niet meer in te kopen.
Voorraden slinken
Er is nog wel een voorraad, zeggen de betrokken ketens aan het FD, maar naarmate het nieuwe conflict langer duurt zullen die logischerwijs ook uitgeput raken. In het slechtste geval zullen de klanten dus opnieuw geconfronteerd worden met lege winkelrekken.
In een reactie zegt JDE Peet’s dat de prijzen voor koffiebonen meer dan verdubbeld zijn op anderhalf jaar tijd. De groep ontkent ook dat het nieuwe plan van zijn nieuwe CEO Rafael Oliveira, om de winstgevendheid te verhogen, een rol heeft gespeeld in de beslissing. De supermarkten zien dat evenwel anders.