Voor het eerst reageert Kraft Heinz op de aanhoudende geruchten over een opsplitsing: volgens CEO Carlos Abrams-Rivera onderzoekt de multinational inderdaad de “strategische opties”. Een deal zou al binnen enkele weken rond kunnen zijn.
20 miljard dollar
Abrams-Rivera deed zijn uitspraken in een toelichting bij de kwartaalresultaten van de groep. Kraft Heinz overweegt een historische afsplitsing van zijn merkportefeuille, waarbij Kraft zou worden afgestoten. De sauzen, spreads en smaakmakers van Heinz presteren immers veel beter. Bronnen dicht bij het bedrijf verwachten dat de megadeal, met een geschatte waarde van twintig miljard dollar (zeventien miljard euro), al binnen enkele weken rond kan zijn.
“We werken met urgentie aan een evaluatie van de strategische mogelijkheden”, zei Abrams-Rivera, die ook benadrukt dat het management bij elke stap de financiële discipline bewaakt. Volgens een verklaring van het bedrijf kan er geen garantie worden gegeven dat het beoordelingsproces tot een transactie zal leiden.
De fusie tussen Kraft Foods en HJ Heinz in 2015, onder regie van investeerders Berkshire Hathaway en 3G Capital, was één van de grootste deals uit de geschiedenis in FMCG, maar de hoge verwachtingen werden nooit ingelost: omzet, marge en beurskoers daalden. Schaalvergroting bleek geen antwoord op veranderende consumentenverwachtingen.


