Tegen september installeert Colruyt zijn “easy check-out”, met slimme AI-camera’s die automatisch producten scannen, in een vijftigtal winkels. Tegen eind 2026 zal de technologie in alle 270 supermarkten gebruikt worden.
Kortere wachtrijen
Colruyt nam al in 2023 een eerste versie van die intelligente camera’s in gebruik in de supermarkt in Halle, vlakbij de hoofdzetel. Doordat de camera’s boven de kassa’s de producten herkennen die de medewerkers overzetten van de ene kar naar de andere, hoeven die medewerkers de barcode niet meer te scannen met de handscanner. Het computervisiesysteem geeft zo een aanzienlijke productiviteitswinst, verkort de wachtrijen en is ergonomischer voor de medewerkers. Na de testfase volg er nu dus een landelijke uitrol. De retailer test ook een slimme kassaweegschaal die groenten en fruit in bulk herkent.
Dat blijkt uit het zopas verschenen jaarverslag, waarin het bedrijf dieper ingaat op het gebruik van data en artificiële intelligentie. Colruyt Group zet de nieuwste AI-tools in om processen te optimaliseren of te automatiseren: AI kan repetitieve taken overnemen, zodat medewerkers zich kunnen concentreren op meer complexe taken. Sinds kort schakelt de retailer ook GenAI in om nieuwe inhoud te creëren, zoals tekst of beeld. Het systeem categoriseert de duizenden reviews die binnenkomen bij de klantendienst om snel feedback te analyseren, inzichten te verwerven en mogelijke verbeteringen voor te stellen. AI inspireert ook het team ‘Lekker Koken’ bij het samenstellen van nieuwe recepten en helpt software-ingenieurs bij het programmeren.
Ethisch orgaan
Voor het maken van verkoopprognoses gebruikt Colruyt Group software die werkt op basis van statistische modellen die ook socialemediagigant Meta gebruikt. Die aanpak zorgt voor een kwart minder voorraadonderbrekingen in de winkels, niet alleen bij Colruyt maar ook bij Okay en Bio-Planet. Dat komt ook de klanttevredenheid ten goede.
Opmerkelijk: Colruyt Group is naar eigen zeggen de eerste Belgische retailer met een ethisch orgaan: de Data, Privacy & Security Board, ondersteund door een AI-adviesteam met een tiental ervaren collega’s met uiteenlopende profielen. “Zij geven genuanceerd advies over hoe we bij de groep met AI en GenAI omgaan, uiteraard in lijn met onze waarden en de privacywetgeving”, aldus het bedrijf.


