E-commerce groeide het afgelopen kwartaal bij Ahold Delhaize met dubbele cijfers, onder andere dankzij een sterke prestatie van Bol. Daardoor bereikt de groep voor het eerst winstgevendheid online.
Online mijlpaal
De onlineomzet van Ahold Delhaize groeide met 14,4% naar 2,5 miljard euro in het tweede kwartaal van het lopende boekjaar, een prestatie die onder andere te danken is aan een sterke omzetevolutie bij Bol (+12,5%). Het aantrekken van internationale verkooppartners op het platform werpt vruchten af.
Belangrijker is dat de e-commerceactiviteiten nu voor het eerst winstgevend zijn bij de retailer, die in het persberucht spreekt van een “mijlpaal”. Voor de meeste supermarktketens is online een verliespost, maar dat lijkt langzaam te keren. Topman Frans Muller schrijft de verbeterde online winstgevendheid toe aan meer kostefficiënte bezorgmodellen, het vergroten van de verwerkingscapaciteit, het automatiseren van processen en het benutten van retailmediaproposities. In de Verenigde Staten zet de retailer ook sterker in op afhalen in plaats van bezorgen.
Sterke prestaties in Benelux
Ahold Delhaize heeft er verder een meer dan behoorlijk kwartaal op zitten: de omzet groeide met 3,3% naar 23,1 miljard euro, wat licht boven de verwachtingen is. De onderliggende operationele winstmarge bedroeg 4%: 4,4% in de VS en 3,7% in Europa. De financiële cijfers worden wel negatief beïnvloed door de zwakke dollarkoers.
In Europa, waar de vergelijkbare omzet met 4,9% groeide, spreekt Ahold Delhaize van “sterke prestaties” in de Benelux ondanks de impact van de tabaksban. Ook de integratie van Profi, de Roemeense supermarktketen waarvan de overname begin dit jaar werd afgerond, verloopt voorspoedig.


