Na enkele kwakkelkwartalen lijkt McDonald’s aan de beterhand: dankzij nieuwe goedkope maaltijden en Minecraft-menu’s boekte de Amerikaanse fastfoodketen meer omzet en winst.
Prijsperceptie aangescherpt
De vergelijkbare omzet van McDonald’s ging in het afgelopen kwartaal 3,8% hoger en de winst per aandeel steeg met 7,4% tot 3,19 dollar. In de Verenigde Staten bedroeg de groei 2,5%, internationaal zelfs 4%. Daarmee deed de fastfoodketen beduidend beter dan verwacht, na een moeilijke periode die onder andere te wijten was aan een E. coli-uitbraak in de VS, een anti-Amerikaans sentiment in het Midden-Oosten en zuinige consumenten.
Met goedkope menu’s en promoties rond de Minecraft-film wist het bedrijf meer consumenten te verleiden. De keten werkt hard aan de prijsperceptie: “We willen Amerikanen met een laag inkomen terugwinnen als klant”, weet CEO Chris Kempczinski. Dat doet de fastfoodreus bijvoorbeeld met de introductie van een snack wrap aan 2,99 dollar en menu’s aan 5 dollar. Die aanpak lijkt te werken.


