RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Meer impact voor fairtrade

icon
Algemeen7 maart, 2016

Retailers zien het belang van eerlijke handel en breiden het aanbod uit. Het nieuwe vijfjarenplan van Fairtrade International gaat op zoek naar een grotere afzet en focust op nog meer impact. 

 

Mooi groeiverhaal

Met een retailwaarde van ongeveer 6 miljard euro wereldwijd wordt Fairtrade International een belangrijke economische speler. De organisatie voor eerlijke handel bereikt nu bijna 1,7 miljoen landbouwers en arbeiders via 1.226 coöperatieven in 74 landen.

Ook Fairtrade Belgium schrijft een mooi groeiverhaal: tussen 2008 en 2015 steeg de penetratie van 24% tot 53%. Het logo is gekend bij 73% van de Belgen. En van de mensen die het kennen, vindt 95% dat het geloofwaardig is. “Sinds 2008 noteren we een gemiddelde jaarlijkse volumegroei met meer dan 10% per jaar, in een vlakke fmcg-markt”, verklaart directeur Lily Deforce. De retailomzet bedraagt nu 105 miljoen euro.

Het aanbod breidt steeds verder uit. Naast klassiekers als bananen, koffie en cacao vinden we in de winkels kruiden, noten, vanille, fruit en zelfs cosmetica. Retailers zien het belang van fairtrade ook: zo goed als allemaal verkopen ze nu fairtradeproducten onder hun eigen merk. Recent nog introduceerde Aldi fairtradebananen en fairtradewijn. 

 

Nieuwe vijfjarenstrategie

“Fairtrade wil tonen dat handel kan werken als je mensen eerst zet”, benadrukt Lily Deforce. De organisatie ambieert een handelssysteem dat een leefbaar inkomen garandeert voor boeren en arbeiders. De nieuwe vijfjarenstrategie van Fairtrade International plaatst daarom impact centraal. 

De groei van eerlijke handel confronteert de fairtradeorganisatie immers met nieuwe uitdagingen. “Er stappen steeds meer coöperatieven in het systeem, zodat de beschikbare volumes toenemen. Daar moeten we dus ook afzet voor vinden. Dat lukt vrij goed. Een kleine spanning tussen vraag en aanbod is gezond, omdat het onze boeren verplicht om in kwaliteit te investeren. Voor bananen is er geen probleem, voor cacao momenteel wel, omdat er recent enkele grote organisaties zijn toegetreden.” 

 

Aankooppolitiek bijsturen

Om de afzet van cacao te stimuleren, wijzigt Fairtrade International zijn aanpak. Je zou het pragmatisme kunnen noemen. Het is immers niet evident om chocoladeproducenten te doen overschakelen op 100% fairtradecacao en 100% fairtrade rietsuiker. Vooral de overstap van bietsuiker naar rietsuiker is voor veel producenten een te hoge drempel: ze moeten er hun hele recept voor omgooien en daartoe zijn ze niet bereid. 

“Daarom ondersteunen we bedrijven om hun aankooppolitiek naar fairtrade bij te sturen zonder dat dit noodzakelijk tot een fairtradecertificering leidt. Als bijvoorbeeld alle cacao in een chocoladereep fairtrade is, kan de producent dit communiceren op de verpakking. Enkele belangrijke spelers zullen binnenkort een groot engagement nemen in cacao.”

 

Kritische vriend

Fairtrade werkt inderdaad samen met grote retailers en producenten. “Als je de internationale handelspraktijken wil veranderen, moet je voor impact gaan.” Een mooi voorbeeld is de brochure met negen to do’s voor een duurzamer inkoopbeleid, opgesteld in samenwerking met Boerenbond, Fevia, Vredeseilanden en The Shift.

“We moeten verkopen. Maar we worden wel meer activistisch”, geeft Lily Deforce aan. “We stellen ons op als een kritische vriend.” De komende jaren ligt die focus van Fairtrade Belgium alvast op de grote klassiekers koffie (2016), bananen (2017) en cacao (2018). 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Temu-eigenaar ontslaat tientallen werknemers na vechtpartij met markttoezichthouder”

    PDD Holdings, het moederbedrijf van koopjesplatform Temu, heeft tientallen medewerkers ontslagen na een ‘incident’ met Chinese markttoezichthouders in Shanghai. Tijdens een inspectie door de State Administration for Market Regulation zouden er fysieke vechtpartijen hebben plaatsgevonden tussen PDD-werknemers en controlerende ambtenaren.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    Pepco Group boekt 8,7% omzetgroei na verkoop Poundland

    De Poolse Pepco Group zag zijn omzet afgelopen boekjaar (tot en met 30 september) met 8,7% stijgen tot 4,52 miljard euro. De vergelijkbare verkoop nam met 2,6% toe. De groep zet zijn strategie door om rond één Pepco-format te opereren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN