Skechers blijft ook in het tweede kwartaal van het lopende boekjaar stevig doorgroeien. De sneakerfabrikant zag zowel zijn omzet als zijn nettowinst stijgen, dankzij opvallend sterke prestaties in Europa.
Europa drijft de groei
In de periode van april tot juni steeg de omzet van Skechers met 13,1% naar 2,44 miljard dollar (2,1 miljard euro). Gecorrigeerd voor wisselkoersen kwam de stijging uit op 11,5%. Het groothandelskanaal realiseerde een omzetgroei van 15% naar 1,30 miljard dollar, terwijl de eigen retailtak met 11% steeg tot 1,14 miljard dollar.
Op de Amerikaanse thuismarkt kromp de omzet licht met 0,2% tot 862,1 miljoen dollar (740 miljoen euro). De internationale activiteiten maakten dat ruimschoots goed, met een omzetgroei van 22% naar 1,58 miljard dollar (1,3 miljard euro). Vooral de regio EMEA (Europa, het Midden-Oosten en Afrika) sprong eruit, met een stijging van 48,5% tot 731,5 miljoen dollar (630 miljoen euro). In China daalden de inkomsten juist met 8,2% naar 287,2 miljoen dollar (250 miljoen euro).
Hogere kosten drukken marges
Hoewel de operationele winst met 16,2% daalde tot 173,1 miljoen dollar als gevolg van hogere kosten en een lagere brutomarge, steeg de nettowinst met 21,5% tot 170,5 miljoen (145 miljoen euro). Over de eerste zes maanden van het jaar kwam de omzet 10% hoger uit op 4,85 miljard dollar, de nettowinst steeg in die periode met 7,5% naar 372,9 miljoen dollar.
Skechers is het derde sneakermerk ter wereld, na Nike en Adidas. Straks verdwijnt het na 23 jaar van de beurs: het bedrijf komt in handen van investeringsfonds 3G Capital, dat onder andere ook aandeelhouder is van AB InBev, Restaurant Brands International (de groep achter Burger King) en Kraft Heinz. Omdat het merk het merendeel van zijn sneakers importeert uit landen als Vietnam en China, wordt het zwaar getroffen door de hogere importtarieven die de Verenigde Staten opleggen.


