Nike gaat bijna 1% van het kantoorpersoneel schrappen in een nieuwe herstructureringsronde. De sportartikelenreus legt de focus terug op kernsporten. De regio EMEA (Europa, het Midden-Oosten en Azië) en Converse blijven buiten schot.
Sportoverschrijdende units
Sinds de aanstelling van CEO Elliott Hill investeert Nike opnieuw zwaar in hardloopschoenen en sneakers, segmenten waar het marktaandeel had verloren. Tegelijk herstelt het merk banden met retailpartners en vergroot het zijn fysieke winkelvoetafdruk om de concurrentie het hoofd te bieden.
De aangekondigde ingreep volgt op een beslissing van Hill in juni, om teams weer te organiseren per sport. Zijn voorganger John Donahoe segmenteerde de organisatie enkel in mannen, vrouwen en kinderen, maar dat fnuikte volgens Hill de innovatie. “Deze nieuwe structuur heeft als doel sport en sportcultuur opnieuw centraal te zetten, om dichter bij de atleet en de consument te staan,” aldus het bedrijf tegenover CNBC. De onderneming telt wereldwijd ongeveer 77.800 werknemers, maar de ontslagen raken de winkels, de EMEA-activiteiten en Converse niet.
In februari vorig jaar verlaagde Nike zijn personeelsbestand al met 2%, door meer dan 1.600 functies te schrappen om kosten te drukken. In juni kondigde de groep bovendien aan minder afhankelijk te worden van productie in China voor de Amerikaanse markt, om de impact van importtarieven te beperken. Tegelijk voorspelde Nike voor het eerste kwartaal een minder sterke omzetdaling dan gevreesd.


