Het Europees Hof van Justitie heeft het beroep van Zalando tegen de kwalificatie als “zeer groot onlineplatform” verworpen. Daardoor zal het bedrijf zich moeten houden aan strengere regels, onder andere over de omgang met gebruikersdata.
De strengste digitale regels
E-commercebedrijven die meer dan 45 miljoen actieve maandelijkse gebruikers per maand hebben, vallen volgens de Europese Digital Services Act onder de categorie “Very Large Online Platforms” (VLOP). Ze moeten daardoor voldoen aan de strengste digitale regels. Met meer dan 83 miljoen maandelijkse bezoekers in de Europese Unie komt ook Zalando ruim boven die drempel uit, maar het platform had in juni 2023 beroep aangetekend bij het Europese Hof van Justitie tegen de aanduiding als VLOP. Volgens het modebedrijf mogen klanten die rechtstreeks bij Zalando (willen) kopen in plaats van op het partnerplatform, niet worden meegeteld.
De rechter is die redenering niet gevolgd: in een vandaag bekendgemaakt arrest bevestigt de op een na hoogste rechterlijke instantie van de EU de kwalificatie van Zalando als VLOP. Volgens het arrest kan Zalando binnen de bezoekersgroep van meer dan 83 miljoen personen op het platform niet onderscheiden wie daadwerkelijk wordt blootgesteld aan informatie van derdenverkopers in het kader van het “Partner Programm” en wie niet. Daarom mocht de Commissie ervan uitgaan dat zij allemaal aan die informatie waren blootgesteld.


