De Bijenkorf heeft de duurzaamheidsclaims op zijn website “verduidelijkt”, zegt de winkelketen na een waarschuwing van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Onduidelijke claims
“Bij een aantal producten waarbij de term ‘duurzaam’ werd gebruikt, was niet of niet direct voldoende duidelijk om welk concreet duurzaamheidsaspect het ging en wat het effect van dat aspect was”, schrijft de retailer in een persbericht. De ACM vond een aantal van de claims van De Bijenkorf te vaag: zo werden aanduidingen als ‘duurzamere jurken’ vervangen door bijvoorbeeld ‘jurken gemaakt van biologisch katoen’.
“Wij juichen het toe als bedrijven communiceren over hun duurzaamheidsinspanningen. Ze moeten wel duidelijk zijn over de inhoud van de duurzaamheidsclaims en deze goed onderbouwen, zodat consumenten duurzamere keuzes kunnen maken. Vandaar dat wij bedrijven als de Bijenkorf aanspreken op het gebruik van vage en algemene claims. Consumenten hebben alleen houvast aan claims die kloppen en die ze begrijpen”, klinkt het dan weer aan de kant van de ACM.
Ter herinnering geeft de Autoriteit ook nog eens zijn vijf vuistregels voor juiste communicatie over duurzaamheid:
Gebruik juiste, duidelijke, specifieke en volledige duurzaamheidsclaims
Onderbouw uw duurzaamheidsclaims met feiten en houd ze actueel
Maak eerlijke vergelijkingen met andere producten of concurrenten
Beschrijf toekomstige duurzaamheidsambities concreet en meetbaar
Zorg dat visuele claims en keurmerken behulpzaam zijn voor consumenten en niet verwarrend


