In zijn nieuwe Antwerpse winkel pakt Uniqlo uit met unieke diensten en lokale accenten in een indrukwekkend historisch decor. Klanten kunnen hier kledij laten herstellen of personaliseren en T-shirts laten bedrukken.
Interieur op maat
Donderdagochtend opende Uniqlo een vlaggenschipwinkel in het “Osterriethhuis”, een gebouw in rococostijl uit de achttiende eeuw op de Antwerpse Meir. De openingsdag valt samen met het tienjarig bestaan van de retailer in België. De nieuwe winkel is ruim 1700 m² groot, ongeveer 30% groter dan de vorig winkel, even verderop. Ook het Benelux-hoofdkantoor van het bedrijf vestigt zich in het gebouw, dat sinds 1939 beschermd is als monument.
Het interieur werd op maat ontworpen voor dit pand. Alle historische details bleven bewaard. In de hoge overdekte binnenplaats gaat alle aandacht naar seizoenshoogtepunten. Op dit moment is dat de cashmiercollectie, naar verluidt een van de lievelingsproducten van de Antwerpenaar. Opmerkelijk is de kinderhoek met Labubu Pop Mart-sweatshirts. Verbazend is de eerste verdieping, met oorspronkelijke schilderijen van Robert Mols, daterend van 1875-1877. De winkel heeft een afhaalpunt voor online bestellingen, negen zelfscankassa’s en vier bemande kassa’s.
Nieuwe diensten
Een bijzondere nieuwigheid in deze winkel is de UT.me! service, waarmee klanten hun eigen op maat gemaakte T-shirt of totebag kunnen ontwerpen door afbeeldingen te uploaden, tekst toe te voegen of gebruik te maken van teken- en stickerhulpmiddelen in de UT.me! app. De gepersonaliseerde ontwerpen kan je vervolgens ter plaatse laten printen.
In de RE.Uniqlo Studio kunnen klanten hun favoriete stukken recyclen, repareren en personaliseren, om de levensduur te verlengen en er nog jarenlang plezier van te hebben. Hier vind je ook unieke gepersonaliseerde tweedehandsstukken. Uniqlo heeft al meer dan twintig zulke herstelstudio’s in Europa en vijftig wereldwijd. De retailer breidt dat aantal nog verder uit.
Lokale ambassadeurs
Opvallend zijn de lokale accenten die de Japanse retailer hier legt. Zo is er een campagne met tien lokale ambassadeurs: Dennis Van Peel van Bakkerij Funk, Nick Haemels van Lockwood, singer-songwriter Emma Bale, artiest en producer Oski, tv-presentatrice en ondernemer Nora Gharib, DJ en festivalorganisator John Noseda, stadsdichteres van Antwerpen Esohe Weyden, contentcreator Ruben van de Sande, upcyclingdesigner Valentine Tinchant, en barista Joke De Coninck, die deel uitmaakte van de lancering tien jaar geleden.
Bakkerij Funk is verder ook aanwezig met een collectie van drie exclusieve T-shirts ontworpen ter ere van de winkelopening, met tien borduurontwerpen in de RE.Uniqlo Studio en met een Bakkerij Funk-automaat waar klanten snacks kunnen kopen. Skate- en sneakerwinkel Lockwood heeft twee UT.me! T-shirts ontworpen voor de winkelopening.















