RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

OPINIE: Is Aldi het noorden kwijt?

icon
Food25 april, 2016

Dat het ‘old skool’ harddiscountmodel betere tijden heeft gekend, is al lang geen nieuws meer. Is het mogelijk verschijnen van een handjevol A-merken bij Aldi in België dan echt zo’n big deal, of is het een stuiptrekking van een zakenmodel dat worstelt met zichzelf? 

Geen ommekeer

Merken in de rekken zijn geen primeur voor Aldi: in onze buurlanden Nederland en Frankrijk verkoopt de discounter al een tijdje producten van onder andere Ferrero, Mars en Coca-Cola. Niet dat de introductie van deze A-merken een ommekeer heeft kunnen bewerkstelligen, maar hoogstens een kleine verhoging van de gemiddelde korf. Al jaren staan de resultaten van Aldi Nord wat onder druk, in zowat heel (Noord-)Europa. 

 

Dat bepaalde merken bij Aldi België aan de deur kloppen, hoeft niet te verwonderen: het blijft een knap bedrijf en 10% van de markt kun je niet negeren, zeker niet wanneer je marketingstrategie voorschrijft dat je overal aanwezig hoort te zijn. Het risico op prijserosie is uiteindelijk beperkt in een land waar Colruyt de lakens uitdeelt. 

 

Eenvoud versus complexiteit

Voor Aldi zelf lijkt het risico groter: eenvoud vormde altijd de kern van de Aldi-strategie. Eenvoud in de operaties (om de kosten onder controle te houden), maar ook eenvoud voor de shopper (die in een Aldi niet te kampen heeft met de keuzestress van de hypermarkt). Hiermee was de discounter ooit echt baanbrekend, en dat verdient veel respect. 

 

Toch is de aanpak van Aldi gaandeweg complexer geworden: grotere en mooiere winkels, een uitgebreider assortiment met meer vers (zelfs brood), ruimere openingsuren… De discounter wilde een nieuw type buurtsupermarkt worden, en in dat opzicht behaalde die ook een relatief succes.  

Het opnemen van nationale merken in het assortiment zal de complexiteit verhogen: zowel voor de organisatie zelf (die lastige onderhandelingen gaat voeren met merkfabrikanten en moet leren omgaan met andere logistieke stromen) als voor de shopper (die met meer keuze geconfronteerd wordt in de schappen). En wie dan prijzen gaat vergelijken, zal zien dat Aldi niet de goedkoopste is. 

 

Oerconservatief

Als de harddiscounter zich genoodzaakt ziet om de strategie bij te sturen, is het uit pure noodzaak. Het Aldi-publiek vergrijst en wie meer jongeren wil aantrekken, zal Coca-Cola moeten verkopen. Of pizza’s van Dr.Oetker (die werden recent in Duitsland geïntroduceerd), of Red Bull – zoals in Nederland. 

Bovendien aanvaarden consumenten geen compromissen meer. Ze eisen én lage prijzen én een compleet assortiment én een perfecte service. Heel wat retailers bieden die vandaag ook, met een aanbod kwalitatieve huismerken en met diepe promoties op grote A-merken, in winkels die steeds meer beleving bieden. De lat ligt simpelweg hoger.

Aldi Süd en Lidl worden geconfronteerd met dezelfde uitdagingen, maar lijken er beter in te slagen zichzelf heruit te vinden. In tegenstelling tot deze ketens is Aldi Nord echter oerconservatief. Wat kun je op innovatievlak verwachten van een bedrijf dat anno 2016 de sociale media links laat liggen, niet van transparantie moet weten en met z’n leveranciers nog steeds hoofdzakelijk via fax communiceert? Is het niet allemaal ‘too little, too late’? 

 

Less is more

Het verhaal van Aldi illustreert mooi wat men in marketing het “wheel of retailing” noemt: nieuwe winkelconcepten komen op de markt met lage prijzen en weinig franjes en kennen aanvankelijk succes, maar naarmate de concurrentie reageert met prijsdalingen, vertraagt de groei en dalen de marges. Discounters proberen dan het tij te keren door een hoger gepositioneerd assortiment en meer service toe te voegen. Dat kan even werken, maar het onderscheid met de mainstream supermarkten wordt wel kleiner. Het wiel draait door, waardoor een vacuüm ontstaat aan de onderzijde van de markt, dat weer ingevuld kan worden door nieuwe, agressieve spelers. 

 

En dat gebeurt vandaag wel degelijk: Action doet ook niet aan Facebook, of aan duurzaamheid. Ze veroveren wel Europa, met een steeds hoger aandeel FMCG-merken aan ware dumpingprijzen in de schappen. Misschien moet Aldi maar eens gewoon gaan herbronnen. In plaats van complexiteit toevoegen, terug naar de eenvoud. Een flinke sanering, en focus op de prijskoper. Less is more.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Kroger keert Ocado 300 miljoen uit wegens sluiting magazijnen

    Ocado krijgt een eenmalige betaling van 300 miljoen euro van Kroger, nadat de Amerikaanse retailer drie robotmagazijnen sluit en een geplande site schrapt. Dat is toch een kleine troost voor de geplaagde Britten.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe

    Upfront opende vandaag zijn eerste supermarkt in Rotterdam, maar kijkt meteen verder: het merk van sportvoeding start nu al de zoektocht naar vier extra locaties.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Zondagsopening: Colruyt, Aldi en Lidl niet zinnens het voorbeeld van Carrefour te volgen

    Nu Carrefour een akkoord heeft bereikt met de vakbonden over de zondagsopening in haar geïntegreerde winkels, verhoogt de druk op concurrenten die (nog) niet op zondag openen. Maar voorlopig houden zij de boot af.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN