Mango is het slachtoffer van een cyberaanval waarbij hackers persoonlijke klantgegevens hebben buitgemaakt, maar geen wachtwoorden of bankgegevens. De IT-systemen zijn niet getroffen.
Eigen systemen niet getroffen
Dinsdagochtend heeft Mango een groot aantal klanten per e-mail geïnformeerd over de inbreuk. De aanval vond plaats via een externe marketingdienstverlener, die de persoonlijke gegevens van klanten beheerde voor marketingdoeleinden. Mango benadrukt dat hun eigen systemen niet zijn aangetast en dat de beveiliging normaal functioneert. De hackers kregen toegang tot data als naam, land, postcode, e-mailadres en telefoonnummer, maar bankinformatie en wachtwoorden zijn niet in gevaar gekomen.
Mango heeft naar eigen zeggen de Spaanse Autoriteit voor Gegevensbescherming (AEPD) op de hoogte gesteld van de situatie en heeft onmiddellijk zijn beveiligingsprotocollen geactiveerd. Het bedrijf raadt zijn klanten aan om alert te zijn op verdachte communicatie, zowel per e-mail als telefonisch.
Het is het zoveelste incident in een lange rij waarbij retailers getroffen werden door cyberhackers. Ook onder andere Marks & Spencer, Harrods, Tendam, El Corte Inglés, Louis Vuitton en Kering werden recent het slachtoffer van cybercriminaliteit.


