e5 heeft de Mercuriusprijs 2025 van handelsfederatie Comeos gewonnen, de prestigieuze titel die vernieuwende initiatieven in de handel in de kijker zet. De jury bekroont hiermee een vernieuwende visie die mode, circulariteit en maatschappelijke verantwoordelijkheid samenbrengt.
“Netto positieve moderetailer”
Met het circulaire platform Refive zet e5 in op kleding die lang meegaat, makkelijk te herstellen is en uiteindelijk recycleerbaar is. In elke winkel kunnen klanten kleding laten herstellen of binnenbrengen. Dit jaar werd meer dan 800.000 kilogram aan kleding (goed voor 3.4 miljoen kledingstukken) ingezameld. Hiervan is driekwart geschikt om tweedehands te verkopen, via Oxfam en de sociale economie, wat dus meer is dan wat e5 zelf verkoopt. Bovendien lanceerde e5 een circulaire collecte ontworpen door Belgische designer Murielle Scherre,
Voor die innovatieve aanpak werd e5 woensdagavond bekroond door handelsfederatie Comeos. “Als enige netto positieve fashion retailer in België brengen we via Refive meer kledingstukken opnieuw in omloop dan we zelf nieuw verkopen. Deze erkenning is een enorme stimulans om verder te blijven innoveren”, zegt CEO Peter De Sutter.
Volgens juryvoorzitter Gino Van Ossel is e5 een voorbeeld van hoe duurzaamheid structureel verankerd kan worden in een bedrijfsstrategie. “Voor e5 is duurzaamheid geen doel op zich, maar een middel om bewustwording te creëren bij medewerkers én klanten. Hun strategie gaat veel verder dan inzameling alleen: ze verlengen de levensduur van kleding via herstel en hergebruik, zetten in op recyclage van oude materialen tot nieuwe producten, en creëren tegelijk sociale meerwaarde via hun samenwerking met Oxfam.”
Ook MediaMarkt en D’Ieteren in de prijzen
De tweede prijs was voor MediaMarkt, dat in Antwerpen de allereerste Urban Mobility Shop van Europa opende. Een initiatief dat er kwam dankzij een sterk signaal vanop de winkelvloer: medewerkers merkten de stijgende interesse in e-mobiliteit op bij klanten. Dat werd vertaald in een vernieuwend en succesvol winkelconcept dat mooi illustreert hoe fysieke winkels ook in de toekomst een belangrijke rol kunnen spelen: als plaats van beleving, expertise en vertrouwen.
De derde plaats was voor het nieuwe Mobility Center, waarmee D’Ieteren in Anderlecht een nieuwe standaard zet in mobiliteitsretail. Het project toont hoe een klassieke dealer transformeert tot een toekomstgericht retailconcept, waarin duurzaamheid en beleving naadloos samenvloeien. Geen typische showroom meer met enkel automerken, maar een slimme, schaalbare visie op mobiliteit die perfect past in de stad van morgen.


