De Duitse supermarktgroep Rewe zette in de eerste zes maanden van zijn lopende boekjaar meer omzet, maar minder winst neer. Stijgende kosten en felle prijsconcurrentie drukken de marges.
Marges onder druk
De omzet steeg met 3,7% tot 43,97 miljard euro, terwijl de operationele winst met 4,2% terugviel naar 2,5 miljard euro. Hogere personeelslasten en investeringen in een nieuw loyaliteitsprogramma verhoogden de kostenbasis. Tegelijk zorgt prijsdruk, mede door concurrent Lidl, voor extra druk op de resultaten.
De prestaties per formule liepen fel uiteen: de supermarkten in Duitsland boekten 2,8% omzetgroei, terwijl de bouwmarkten van Toom net 1,2% moesten inleveren.
Internationaal nam de omzet met 5,1% toe, onder andere dankzij de activiteiten in Nederland via Lekkerland en Flink. Wel was de invoering van het verbod op tabaksverkoop een domper op de omzet.


