Het Italiaanse modehuis Giorgio Armani heeft een opvolger benoemd voor zijn recent overleden oprichter. Giuseppe Marsocci, die al 23 jaar bij het bedrijf werkt en er de afgelopen zes jaar commercieel directeur was, is de nieuwe CEO.
Luxesector onder druk
De belangrijkste taak van de nieuwe CEO wordt het voorbereiden en beheren van de verkoop van de modegroep. Binnen de achttien maanden zal – volgens de laatste wensen van Armani – een eerste belang van 15% verkocht worden aan een groot luxeconcern. Cosmeticaconcern L’Oréal, waarmee het luxehuis tot 2050 een licentieovereenkomst heeft, lijkt in dat proces de voorkeur te krijgen. De gesprekken bevinden zich wel nog in een pril stadium, en ook LVMH en EssilorLuxottica worden nog genoemd.
De nakende verkoop komt op een moment dat de luxesector onder druk staat. De omzet van de groep Armani daalde vorig jaar met 5% naar 2,3 miljard euro. Analisten schatten de waarde van de groep tussen de vijf en twaalf miljard euro.


