Vanaf 3 november kunnen klanten van Albert Heijn in België via de supermarktapp “in real-time” zien welke producten in de snelverkoop gaan. De zogeheten ‘Laatste Kans Koopjes’ zijn een initiatief tegen voedselverspilling.
Zicht op de snelverkoop
Op welke producten in de lokale AH-supermarkt zijn er momenteel kortingen, omdat ze hun houdbaarheidsdatum naderen? Klanten kunnen dat weldra zelf in de app van de supermarktketen zien. “Wie de app opent, ziet meteen wat er in zijn winkel aan snelverkoop ligt. Zo kun je makkelijk besparen en moeten wij minder weggooien,” vertelt woordvoerster Ann Maes aan Gazet van Antwerpen.
“Ons voorraadsysteem weet perfect wat we in welke winkel hebben liggen en wat er bijna vervalt. Op die manier worden kortingen automatisch toegekend op de elektronische prijskaartjes én in de app. Zodra iemand zo’n product afrekent, verdwijnt het uit de lijst”, legt ze het systeem uit. Verschillende supermarkten draaien nu al proef, waaronder de AH in Deinze.
De Belgische uitrol volgt twee maanden op de Nederlandse lancering, tijdens de Verspillingsvrije week in september. Het initiatief zou er een succes zijn. In Nederland haalt AH jaarlijks vijf miljoen kilogram onverkocht voedsel uit de rekken, al worden de producten nog wel verwerkt in dierenvoeding.


