“De enige echte fout is niets ondernemen of proberen uit angst om te falen,” zegt Alain Hellebaut, die vanuit zijn rijke ervaring als retailmanager, met onder andere een succesvolle doorstart voor Maxi Toys, enkele waardevolle crisislessen deelt op de RetailDetail Night.
“Negeer de kleine signalen niet”
Elk bedrijf komt vroeg of laat in een uitdagende periode. Zeker in de retailsector, waar de marges soms dun zijn, de consument grillig, en de concurrentie disruptief en genadeloos. “In mijn ervaring zijn het zelden de grote stormen die een bedrijf doen wankelen. Het zijn de kleine scheurtjes die te lang genegeerd worden: een lichte daling in traffic, een veranderende klantverwachting, een te optimistische voorraadpositie, een merk dat zijn relevantie stilaan verliest… Het begint subtiel, maar het patroon is vaak duidelijk als je het wilt zien”, zegt Alain Hellebaut, die al dertig jaar actief in de retailsector, bij onder andere Fun, Maxi Toys en Oh’Green.
En dan moet je snel en transparant ingrijpen. “Crisissen zijn onvermijdelijk – maar chaos is een keuze,” zegt hij. “Ik geloof dat leiderschap in crisistijd niet zozeer te maken heeft met kennis of strategie, maar vooral met houding. Met hoe je aanwezig bent, hoe je communiceert, hoe je beslissingen neemt onder druk.” En lang niet elke crisis hoeft te eindigen zoals bij enkele recente voorbeelden: voor speelgoedketen Maxi Toys (die voor de WCO goed was voor 225 winkels internationaal en 1.250 medewerkers) wist Hellebaut een succesvolle doorstart te realiseren voor 75% van de winkels en de medewerkers, onder de vleugels van de Franse groep King Jouet, op zijn beurt onderdeel van de Italiaanse Prenatal Retail Group.
Een positief verhaal
Hellebaut bewees dat het mogelijk is om vanuit een extreem moeilijke situatie een bedrijf toch door te starten. Hij wil dan ook een positief verhaal brengen in uitdagende tijden: “Falen is de prijs van vooruitgang. De enige echte fout is niets proberen uit angst om te falen.”
Op de RetailDetail Night, op 20 november in Antwerpen, deelt Alain Hellebaut de lessen die hij meenam, in het voorprogramma “Failing Forward”, waar retailers getuigen over hun “inspirerende mislukkingen”. De deelnemers gaan open in gesprek met moderator Stefan Van Rompaey, met collega’s en met u, het publiek. Ook op het podium: Pascale Switten over de doorstart en het einde van outletwinkel Cameleon, Mark MJ Vandevelde over het traject van het duurzame sneakermerk Komrads, en Stijn Martens over het traject van de eerste Vlaamse onlinesupermarkt, Hopr.
Klik op de knop hieronder voor het volledige programma van de RetailDetail Night en om je ticket te reserveren.


