RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Komrads
  • Onderwerpen DuurzaamheidRetailDetail Night
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe sneakermerk Komrads geconfronteerd werd met de “duurzaamheidsparadox”

icon
Mode27 oktober, 2025
Mark Vandevelde

Na een vliegende start met enthousiaste investeerders en klanten in meer dan elf landen, eindigde het duurzame succesverhaal van sneakermerk Komrads dit jaar.  “Het narratief rond duurzaamheid is veranderd,” ziet medeoprichter Mark Vandevelde, die komt getuigen op de RetailDetail Night.

Gestart met een knal

Komrads werd in 2015 opricht door Vandevelde en zijn vrouw Greet Goegebuer met als ambitie de meest duurzame sneaker ter wereld te maken. Het merk startte met een knal: “We haalden de frontpagina van Het Laatste Nieuws. Het leek wel of heel Europa aan het wachten was op een sneaker die van appelleer was gemaakt: we verkochten al gauw in meer dan elf landen. De coronaperiode doorstonden we vrij goed, ook al kocht men in die periode minder schoenen, maar de ‘roaring twenties’ die door veel experten daarna voorspeld werd, kwamen er helaas niet. In de plaats kregen we de oorlog in Oekraïne, de energiecrisis en de inflatie.”

Komrads zag zich geconfronteerd met een verschuiving in het gedachtengoed rond duurzaamheid. Volgens een onderzoek uit 2018 waren mensen nog bereid om tot 50% meer betalen voor duurzame sneakers. Dat viel terug naar 0% in 2024. “We hadden onze prijzen dan al verlaagd, maar ook onze marges vielen weg, dus hield het op. Mijn vrouw en ik waren hier tien jaar gepassioneerd mee bezig geweest, maar het was niet vol te houden, ook al kregen we veel steun. Zowel emotioneel als financieel was de impact groot.”

“Welvaart gaat nu voor welzijn”

Aanvankelijk wist Komrads ongeveer 1,5 miljoen euro aan kapitaal op te halen, onder andere via crowdfunding, converteerbare leningen, durfkapitaal en P&V. Ook enkele business angels stapten in, en de circulaire investeringsmaatschappij Trividend. Maar bij een volgende kapitaalronde in 2024, toen Komrads een doorstart wilde maken met een nieuwe collectie voor het hogere segment, haakten investeerders af.

Welke lessen leer je daar dan uit? “De term duurzaamheid houdt een paradox is: plastic gaat lang mee, maar is niet duurzaam. In de politiek en in de media verandert het narratief: de Green Deal wordt afgezwakt. De klimaatmarsen kregen voor corona veel aandacht, maar toen Klimaatzaak in 2023 zijn slag thuishaalde voor de rechtbank, was er amper persaandacht. Welvaart gaat nu voor welzijn.”

“Ik blijf een ecopreneur”

Toch gelooft Vandevelde dat er vandaag nog perspectief is voor duurzame verhalen: “De uitgebreide producentenverantwoordelijkheid komt eraan. Daar zijn veel merken en retailers nog helemaal niet klaar voor. Dit gaat zo hard terugkeren in ons gezicht. Je kan je hoofd in het zand steken, ooit worden we met die afvalberg geconfronteerd, ooit krijgen we de rekening gepresenteerd van alle grondstoffen die we uit de planeet halen. Binnen honderd jaar gaat men terugkijken en zich afvragen wat de mensen eigenlijk bezielde in die jaren 2020? Waren ze toen echt zo dom?”

Opgeven doet de ondernemer niet: “Ik ben en blijf een “ecopreneur”. Wij blijven 100% overtuigd dat we deze wereld niet willen nalaten aan onze kinderen. We hebben onze levensstijl veranderd, we zijn bewuster gaan leven, gingen met de trein op reis… Maar moeten we heiliger zijn dan de paus? Wat met onze job? Keren we terug naar de corporate wereld?” Een opdracht als marketingconsultant bij INNO heeft Vandevelde net afgesloten. “Nu kijk ik uit naar opportuniteiten. Ik denk dat er in de modewereld nog veel mogelijk is, de industrie is zo vervuilend en er zijn nog geen echte structurele oplossingen.”

“Inspirerende mislukkingen”

Op de RetailDetail Night, op 20 november in Antwerpen, deelt Mark Vandevelde de lessen die hij meenam, in het voorprogramma “Failing Forward”, waar retailers getuigen over hun “inspirerende mislukkingen”. De deelnemers gaan open in gesprek met moderator Stefan Van Rompaey, met collega’s en met u, het publiek. Ook op het podium: Pascale Switten over de doorstart en het einde van outletwinkel Cameleon, Stijn Martens over het traject van de eerste Vlaamse onlinesupermarkt, Hopr, en Alain Hellebaut met lessen uit zijn dertigjarige ervaring als retailmanager, onder andere over de doorstart van Maxi Toys.

Klik op de knop hieronder voor het volledige programma van de RetailDetail Night en om je ticket te reserveren.

Ik reserveer mijn plek op de RetailDetail Night
Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Nieuwe structuur moet bestuur Nike slagvaardiger maken

    Sportmodemerk Nike gaat zijn managementstructuur herzien: de invoering van de functie operationeel directeur moet het dagelijks bestuur flexibeler maken. De functie van commercieel directeur verdwijnt: financieel directeur Matthew Friend krijgt daar nu de verantwoordelijkheid over.

  • icon
    Mode3 december, 2025
    H&M werkt opnieuw samen met Stella McCartney

    Twintig jaar na hun eerste samenwerking lanceren H&M en Stella McCartney een nieuwe collectie: de eerste tip van de sluier wordt volgende week opgelicht tijdens de Fashion Awards in Londen, in het voorjaar verschijnen de stukken ook in de winkels en webshop.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Food5 november, 2025
    Colruyt reageert fors op stunt Albert Heijn
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN