XXL Nutrition, de marktleider in sportvoeding en -supplementen in de Benelux, zag vorig jaar de omzet opnieuw met 25 tot 30% stijgen. Een steeds groter deel van die omzet komt er via fysieke retailpartners.
Focus op Duitsland
Het grootste deel van de omzet komt nog steeds uit Nederland, waar XXL Nutrition een loyale klantenbasis heeft opgebouwd via de eigen webshop, sportscholen en retailkanalen. Daarnaast is België goed voor 15 tot 20% van de omzet, terwijl ook Duitsland snel terrein wint. “De Duitse markt is groot, competitief, maar ook nog relatief onontgonnen voor ons”, stelt Brent Van Hoof, CFO van XXL Nutrition. “Daar liggen de grootste groeikansen.”
Hoewel de oorsprong van XXL Nutrition online ligt, behaalt het bedrijf een steeds groter deel van de omzet via retail en samenwerkingen met fysieke partners. De retailtak groeide dit jaar van 10 à 15% naar 20 à 25% van de totale omzet. Dankzij een samenwerking met Zuivelhoeve is XXL Nutrition met proteïnerijke zuivel doorgedrongen tot het zuivelschap in supermarkten. Dit jaar verscheen het merk ook in de nieuwe categorie sport en gezondheid in de Delhaize supermarkten in België. De komende jaren ligt de prioriteit bij verdere groei in Duitsland.
Volgende week publiceert RetailDetail een interview met oprichter en CEO René van der Zel.


