(Publireportage) Dit jaar viert Trademart zijn vijftigste verjaardag. Wat ooit begon als een inkoopplatform, is vandaag uitgegroeid tot een bruisend ecosysteem waar retailers, merken en exposanten elkaar inspireren, innoveren en samen groeien. “We gaan voor de volgende vijftig jaar!” luidt het ambitieuze motto.
Netwerken, leren en groeien
Sinds de oprichting in 1975 heeft Trademart zich voortdurend opnieuw uitgevonden als professioneel inkoopplatform voor retailers in België en daarbuiten. Met een mix van vaste showrooms, inspirerende events en een vernieuwde infrastructuur blijft Trademart relevant in een snel veranderende retailwereld. Op maar liefst 200.000 m² vinden retailers meer dan 1.500 merken binnen de categorieën fashion, baby & kids en home & living.
In november viert Trademart zijn vijftigste verjaardag: op 21 november is er een feest voor exposanten. “We zijn de verbinder van retailers en merken, we faciliteren de communicatie tussen beide partijen”, zegt marketingmanager Veerle De Taeye. “Het gaat hier niet enkel om inkopen, maar ook om netwerken en leren van elkaar. Daarom creëren we een open sfeer, stellen we onze ruimtes ter beschikking voor netwerkmomenten als events en drinks.”
Een mooi voorbeeld: de Trademart Retail Happening waarmee het platform elk jaar begin september het nieuwe inkoopseizoen aftrapt, met happenings in alle afdelingen en een inspirerende lezingen, gevolgd door een netwerklunch waarbij winkeliers met elkaar kunnen bijpraten. Maar ook in de loop van het jaar valt er op alle afdelingen wat te beleven, met Open Days, demodagen, maandagopeningen of de Christmas Happening.
Nieuw: de MyTrademart-app
Het afgelopen jaar innoveerde Trademart opnieuw aan hoog tempo. Nieuw is het digitale toegangsbeleid: het klassieke pasje is vervangen door de MyTrademart-app, een belangrijke stap in het marketing- en communicatiebeleid. Dankzij de app hebben exposanten en inkopers toegang tot de parking en het gebouw, vinden ze een digitaal plannetje, contactgegevens van alle exposanten, informatie over evenementen en hun toegangscode.
Daarnaast werd in de inkomhal Fashion & Labels de centrale onthaaldesk vernieuwd. Ook vernieuwde Trademart de Kitchen Design Gifts zone op de afdeling Home & Living. In de gemoderniseerde showrooms is er ruimte voor nieuw exposanten en pop-ups.
Trendrapport & panelgesprek: inzicht in de toekomst
Onlangs lanceerde Trademart zijn allereerste Trendrapport “Van Forecast tot For You Page”, waarin maatschappelijke evoluties, consumentengedrag en creatieve impulsen worden samengebracht tot bruikbare inzichten voor merken en retailers. Het rapport is tot stand gekomen in samenwerking met toonaangevende stemmen uit de sector: onder andere Dominique Nzeyimana (Style & Culture Editor bij ELLE België), Jordy Arthur Vaesen (designer & digital creative) en Dimitri Valckaert (CEO TWNS Distribution).
In oktober vond een live panelgesprek plaats met Veerle Windels als moderator waarin de experts de dynamiek en uitdagingen van de sector bespraken : van hoe internationale trends vanuit de catwalk richting collecties, interieurs en uiteindelijk de consument bewegen. Met dit initiatief onderstreept Trademart haar rol niet alleen als inkoopplatform, maar als kennis- en inspiratiehub voor de retailwereld van morgen.
Nieuwe exposanten en bezoekers
Daar houdt het niet op. Trademart gaat resoluut voor de volgende vijftig jaar en zit dus niet stil. In de afdeling Home & Living komt in de loop van volgend jaar het Brussels Interior Lab met inspiratie-eilanden voor interieurprofessionals en de projectmarkt. Trademart versterkt ook de samenwerkingen met verschillende spelers uit de mode- en retailwereld: Mode Unie, Fedelin, Creamoda, Voka, Unizo, Tillroy, Flanders District of Creativity, GFK … “We willen Trademart top of mind maken bij ons doelpubliek. Daarom nemen we bijvoorbeeld deel aan de startersroadshows van Unizo. We geloven enorm in startende ondernemers.”
Trademart verhuurt ook ruimtes aan externe partijen: vergaderzalen, ruimtes voor evenementen, stockeerruimtes, de parking… onder de naam Trademart Facilities. Zo organiseerde ModeUnie/Fedelin in 2025 haar jaarlijkse lingeriedéfilé in het Fashion & Labels departement.De inspanningen blijven niet zonder resultaat. “De perceptie rond Trademart is al verbeterd, het imago verjongt. We slagen erin nieuwe exposanten aan te trekken. Een mooie groei zien we bijvoorbeeld op de afdeling Baby & Kids.” Voor winkeliers die zich in de retailwereld willen oriënteren is een fysiek bezoek aan Trademart een echte meerwaarde. De exposanten hebben een enorme expertise, niet alleen over hun product(en), maar ook over markttrends en het koopgedrag van consumenten.
Benieuwd naar het unieke aanbod en de community van Trademart? Vraag hier je gratis toegang aan en ervaar hoe verbinding, inspiratie en groei samenkomen onder één dak.











