OpenAI zet een nieuwe stap in zijn ambitie om van ChatGPT een volwaardig retailkanaal te maken: het bedrijf heeft een deal gesloten met Paypal om rechtstreekse en naadloze betalingen mogelijk te maken binnen de chatbot-interface.
Van chat naar kassa
Gebruikers van ChatGPT kunnen straks aankopen betalen met hun PayPal-account zonder de chatomgeving te verlaten. In de woorden van Paypal-topman Alex Chriss gaan mensen dankzij deze samenwerking in enkele klikken van een chatgesprek naar de kassa. Voor verkopers betekent het dat ze hun productcatalogi via ChatGPT toegankelijk kunnen maken voor consumenten. De functie wordt naar verwachting in de loop van 2026 breed beschikbaar.
Het is een volgende stap in de uitrol van “agentic commerce”: AI-agenten kunnen producten gaan ontdekken, aanbevelen en zelfs de aankoop ervan voltooien namens gebruikers. OpenAI ontwikkelde daarvoor recent een nieuwe Instant Checkout functie in samenwerking met Stripe,. Ze is al beschikbaar voor gebruikers van Etsy in de VS en zal straks ook uitbreiden naar meer dan een miljoen Shopify-verkopers. Ook met Walmart sloot OpenAI al een deal.
E-commerce via AI-agenten kan de de online winkelervaring volledig transformeren, denken waarnemers, al is er ook scepticisme. De grote uitdaging voor retailers wordt om vertrouwen, zichtbaarheid en relevantie te behouden in een digitale wereld waarin de klant mogelijk nooit meer rechtstreeks met de winkel in contact komt.


