MediaMarkt gaat van start met een eigen refurbished-label, dat de volledige keten van inruil, opknappen en verkoop van gebruikte elektronica garandeert. Na een test in juni en juli rolt het project verder uit in Nederland en vanaf november in de hele Benelux.
Drempels wegnemen
Met dit initiatief wil MediaMarkt sterker inzetten op de circulaire economie. De markt voor opgeknapte apparaten is het snelst groeiende segment binnen de consumentenelektronica. Consumenten waarderen de betaalbaarheid en duurzaamheid, maar onzekerheid over kwaliteit en beperkte beschikbaarheid vormen nog drempels. Die wil de retailer hiermee wegnemen.
“Met MediaMarkt Refurbished ontwikkelen wij ons van tussenschakel naar een vertrouwd merk in refurbishment dat zelf de regie neemt over kwaliteit en circulariteit binnen de elektronicamarkt”, zegt commercieel directeur Patrick van der Linden in een persbericht. Klanten leveren gebruikte apparaten in voor een tegoedbon en kiezen daarna voor een opgeknapt of nieuw toestel. Ook zonder inruil is aankoop uit het tweedehandsassortiment mogelijk. Elk toestel ondergaat een technische en cosmetische check en keert terug in de schappen met het label.
Na een proefperiode in tien winkels in juni en juli volgt nu de landelijke lancering in Nederland. Het assortiment is ondertussen verbreed met onder meer MacBooks, tablets, PlayStations en smartwatches. Vanaf november trekt MediaMarkt Refurbished door naar de rest van de Benelux.

