Deze week pakt Albert Heijn in België uit met een ongeziene “zeven halen, twee betalen”-promotieactie op zestien producten. In de praktijk komt dat neer op een korting van meer dan 70%. Colruyt reageert.
“Zit in ons DNA”
Stuntpromoties van het kaliber ‘1+1’ of zelfs ‘1+2 gratis’ zien we de afgelopen jaren wel vaker op de Belgische markt, maar de ‘2+5 gratis’-actie die Albert Heijn deze week in zijn folder en app afficheert – een korting van 71,4% – is ongezien. De actie geldt op typische voorraadproducten als Dash Platinum-vaatwasmiddel, Dreft Platinum Plus-vaatwastabletten en Colgate-tandpasta, maar ook op voedingsreferenties als Heinz tomatenpuree, minidonuts, BiFi Roll en Harry’s American Sandwich. Een non-food buitenbeetje zijn kookpannen van Brabantia.
“Sinds onze komst naar België, nu veertien jaar geleden, staan we erom bekend met acties te stunten”, zegt woordvoerder Ann Maes van Albert Heijn België aan HLN. “Onze klanten weten dat ze op die manier goede zaakjes kunnen doen en rekenen daar ook echt op. Met deze ‘7 halen, 2 betalen’ verrassen we met een ongeziene actie. Dé kans om de voorraadkast te vullen.” “Onze klanten mogen nog straffe promo’s verwachten. Dat zit in ons DNA”, voegt ze er nog aan toe.
Met de actie zet Albert Heijn in de eerste plaats marktleider Colruyt onder druk: die biedt klanten immers een laagsteprijsgarantie. En inderdaad: op de Colruyt-website zien we prijsverlagingen met de vermelding “reactie promo concurrent” voor de betrokken producten. In Vlaanderen althans…


