Diageo verlaagt zijn vooruitzichten voor 2026 door een tegenvallende vraag in de Verenigde Staten en China. De producent van Guinness, Johnnie Walker en Smirnoff heeft bovendien nog steeds geen permanente CEO kunnen vinden.
Zwakke kernmarkten
Diageo probeert de kosten te verlagen en onderdelen te verkopen, terwijl de drankensector in zijn geheel kampt met een afkoelende vraag, tariefonzekerheden en veranderende drinkgewoonten. De verkopen in de Verenigde Staten en China zijn bovendien historisch laag door een gebrek aan consumentenvertrouwen. In China meldde Diageo zelfs een daling van de omzet met meer dan 10%.
Diageo verwacht voor het lopende boekjaar een vlakke tot licht lagere omzet, met slechts lage groei van de bedrijfswinst. Eerder mikte het bedrijf op een jaaromzet “in lijn met vorig jaar”, toen de omzet met 1,7% toenam, en op “middelhoog enkelcijferige groei” van de bedrijfswinst in 2026.
Ook de onzekerheid over een nieuwe permanente CEO maakt beleggers zenuwachtig. In juli nam het bedrijf met onmiddellijke ingang afscheid van Debra Crew, maar de belofte van haar tijdelijke opvolger Nik Jhangiani om ten laatste eind oktober een nieuwe permanente CEO aan te stellen, heeft de drankengigant niet kunnen inlossen, meldt ESM.


