Kabine, het kustboetiekconcept van de Vanhalst Retail Group, zag de omzet in twee jaar tijd met ruim 133% stijgen, terwijl de onlineomzet in 2025 al met meer dan 150% toenam. Volgend jaar opent de retailer een bijkomende vestiging.
“Lokaal retailen heeft toekomst”
Kabine, met winkels in Koksijde, Oostende en Blankenberge, is sinds eind 2023 onderdeel van Vanhalst Retail Group, die ook eigenaar is van Supra Bazar en Dreambaby. Twee jaar na een strategische hertekening kan het merk indrukwekkende groeicijfers voorleggen, die deels te danken zijn aan expansie: afgelopen zomer opende de retailer een nieuwe vestiging in Blankenberge, met lunchplek Kantine onder hetzelfde dak. In 2026 wil Kabine haar aanwezigheid in Vlaanderen verder uitbreiden met één extra familiewinkel.
Ongeveer 70% van de omzet komt uit de fysieke winkels. Klanten komen er voor duurzame geboortelijsten, zorgvuldig gecureerde kinderschoenen en -kleding, maritieme decoratie en cadeaus met een vleugje zeegevoel. Tegelijk leidt de uitbouw van de webshop tot sterke onlinegroei, met een retourpercentage van slechts 7%, beduidend lager dan het sectorgemiddelde van 20 à 30%. De retailer optimaliseerde zijn logistieke processen: slimmer voorraadbeheer, efficiëntere orderpicking en verbeterde dienst na verkoop. 13% van de online bestellingen komt vandaag al uit Nederland
“Deze cijfers tonen aan dat lokaal retailen wel degelijk toekomst heeft, als je inzet op beleving, community en kwaliteit,” zegt oprichtster Eliza De Waele. “We combineren het gevoel van een kustboetiek met de efficiëntie achter de schermen. Dat voelt onze klant, zowel offline als online. We zijn geen massaspeler, en dat willen we ook niet zijn. Maar wie bij ons koopt, komt terug. We willen een plek zijn waar je je thuis voelt én cadeaus vindt die dat gevoel meegeven.”


