Volgens zakenkranten De Tijd en L’Echo licht Carrefour zijn Belgische activiteiten door met het oog op een mogelijke verkoop. Dat de retailer zich wil concentreren op zijn drie kernmarkten Frankrijk, Spanje en Brazilië is een gerucht dat al enkele maanden circuleert.
Geen concrete informatie
Veel concreets bevat de berichtgeving van beide kranten niet: de artikels melden enkel dat ze vernomen hebben dat Carrefour de Belgische activiteiten tegen het licht houdt. Van welke bronnen die informatie afkomstig is, blijft onduidelijk. Wel verwijzen ze naar de oefening die de retailer ook in andere landen maakt. De verkoop van de Italiaanse tak aan voedingsgroep NewPrinces kreeg eerder deze week groen licht van de Europese Commissie.
Ook de activiteiten in Polen, Roemenië en Argentinië zouden in de etalage staan, zo bleek in september al. Topman Alexandre Bompard wil schoon schip maken bij de retailgroep en gooit daarbij alle taboes overboord. De winstgevendheid moet fors hoger. Carrefour heeft volgens niet-bevestigde berichten zakenbanken als JP Morgan en Deutsche Bank ingeschakeld om die oefeningen te begeleiden. In verband met de doorlichting of verkoop van de Belgische activiteiten is er nog geen sprake van een bankmandaat.
Kentering
25 jaar geleden nam Carrefour in België de toenmalige marktleider GB over, die verlieslatend was. Na twee ingrijpende herstructureringen is de retailer vandaag de nummer drie op de Belgische markt, na Colruyt Group en Delhaize. Het bedrijf heeft in het land nog 40 hypermarkten, 440 Carrefour Market-supermarkten en meer dan 300 Carrefour Express-buurtwinkels. De overgrote meerderheid van die winkels – op de hypermarkten en 43 supermarkten na – worden uitgebaat door zelfstandige franchisenemers. De omzet bedraagt ongeveer 4 miljard euro.
Hoewel het marktaandeel van Carrefour onder druk blijft staan, is er de afgelopen jaren in België wel sprake van een kentering. Sinds het aantreden van CEO Geoffroy Gersdorff – de eerste Belgische topman in 25 jaar bij het bedrijf – verbeteren de resultaten. Sinds vorig jaar zou de retailer uit de rode cijfers zijn, al betekent dat nog niet dat er ook veel winst wordt gemaakt.


