In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.
4000 uniek Belgische artikelen
“Met 44 winkels hebben we nu voldoende volume om een volwaardig Belgisch assortiment te voeren, dat op termijn ook naar Nederland kan doorstromen”, zegt Peter Isaac, directeur Jumbo België, bij een presentatie van het kerstaanbod van de supermarktketen aan de pers, op donderdag in de Gentse Jumbo Foodmarkt.
De recente klacht van voedingsfederatie Fevia, dat de opmars van Nederlandse winkelketens in Vlaanderen het aandeel Belgische voeding en dranken in de winkelkar onder druk zet, verdient volgens hem nuance. Het Jumbo-assortiment bevat nu al 4000 uniek Belgische artikelen, zegt hij. De supermarktketen verkoopt bijvoorbeeld heel wat huismerkproducten die misschien niet meteen als Belgisch herkenbaar zijn, maar die wel degelijk in België geproduceerd worden. En die mogelijk ook kunnen doorstromen naar de Nederlandse winkels, als daar interesse voor is.
Verrassende smaken
Dat blijkt dit feestseizoen bijvoorbeeld uit een nieuw assortiment verse tapas in trendy verpakkingen onder het premium huismerk Jumbo’s: 32 referenties, allemaal in België gemaakt, met naast vertrouwde varianten als olijven of hummus ook verrassende smaken als onder andere aioli met crispy chiliolie, baba ganoush, labneh vadouvan of geitenkaasspread met rode biet. Het aanbod zal nog meer gaan variëren na de feestdagen. Ook het aanbod warme ovenhapjes – nog zo’n typisch Belgisch verschijnsel – werd opgewaardeerd.
De Nederlandse collega’s zijn al nieuwsgierig komen kijken: het aperitiefmoment is bij de noorderburen nog lang niet zo populair als in België, maar mogelijk ligt er potentieel. De tapas zijn overigens niet expliciet herkenbaar als Belgisch, maar sommige andere producten zijn dat wel: onder andere in de toonbanken met patisserie of vlees verschijnen Belgische vlaggetjes op de verpakkingen.
“We kopiëren niemand”
Deze feestperiode wil Jumbo ook inzetten op gemak, met verse gevulde Italiaanse pasta, visverrines, zalmcarpaccio, met sint-jacobsnoten gevulde zalmrolletjes of kapoen gevuld met kastanjes en vijgen, die zo de oven in kan. Om af te sluiten is er bijvoorbeeld een moelleux-desserttaart om zelf te decoreren. “Niet te complex en betaalbaar” is de insteek. Het hele aanbod staat in een 56 pagina’s dik feestmagazine, specifiek voor België. De komende weken zijn immers van bijzonder groot belang voor supermarkten: in Nederland is het na kerst zo goed als gedaan – op oudejaarsavond blijft het bij oliebollen – maar Belgen feesten door tot in januari.
Isaac wijst tijdens een rondgang in de winkel onder andere nog op het “eigenwijze” assortiment diepvriesmaaltijden, met onder andere ook een gamma high protein maaltijden. “We zijn niet enkel van de prijs, ook van het assortiment. We willen klanten geruststellen op de prijs, door ons prijsniveau te matchen met dat van concurrenten als Colruyt en Albert Heijn, maar we willen klanten ook verrassen en verleiden. En we doen dat op onze manier: we kopiëren niemand.”
Jumbo opende dit jaar 7 nieuwe winkels in België. Volgend jaar mikt de retailer op een zestal bijkomende locaties.








