RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Sleeplife wil belevingswinkel zijn

icon
Wonen29 juni, 2016

Zestien slaapwinkels namen begin dit jaar een nieuwe naam en identiteit aan: ze staan voor de grote uitdaging om van het merk Sleeplife een begrip te maken op de Belgische markt. Ergonomie en beleving vormen de kern van de positionering.

Coöperatieve structuur

Wanneer winkeliers die soms al wel dertig jaar samenwerken, collectief besluiten om hun eigen weg te gaan, dan wijst dat op een grote en unanieme onvrede met hun vorige organisatie. Ze namen echter geen evidente beslissing, want ze stonden voor de enorme opdracht om op korte termijn een nieuwe huisstijl uit te werken, een nieuwe huismerkcollectie samen te stellen en een centrale retailorganisatie op poten te zetten. 

 

“Dat is allemaal gelukt,” meldt Wim Herman, die managing director is van de CVBA Phenix Retail, de organisatie achter de Sleeplife winkels. “Onze zelfstandige winkeliers hebben zichzelf snel en professioneel georganiseerd. Ze nemen natuurlijk wel decennia kennis en ervaring mee.”

 

De ondernemers hebben zich verenigd in een coöperatieve structuur, maar met de werking van een franchiseorganisatie. “In plaats van een franchisecontract is er een intern reglement waaraan iedereen zich moet houden. We factureren centraal en we hanteren één database. Daar hebben de ondernemers zelf voor gekozen.” Phenix Retail is een lichte organisatie, met een centraal magazijn en vijf mensen op het hoofdkantoor. “We beperken de overhead en automatiseren zoveel mogelijk.” 

 

Scherpe profilering

Met elf leden en zestien winkels, die variëren in oppervlakte tussen 600 en 1200 m², realiseert Sleeplife een omzet van dertig miljoen euro in een marktomgeving die steeds competitiever wordt. De belangrijkste concurrenten zijn Auping (actief met eigen winkels en aanwezig in multimerkenwinkels), Sleepworld, Swiss Sense en uiteraard Ikea. 

“Maar niemand positioneert zich zoals wij, op ergonomie en beleving. Met de naam Sleeplife hebben we onze profilering scherper gesteld. Om goed te leven heb je een goede nachtrust nodig. Met de slogan “op maat van jouw leven” onderscheiden we ons, het is onze USP. Die moeten we waarmaken in alle aspecten van de winkel. We willen de individuele slaapbehoeften van onze klant in alle aspecten beantwoorden.”

 

Nu moet Sleeplife werken aan de naambekendheid, met een nog duidelijker profiel. “De nadruk ligt dit jaar op radioreclame, met ondersteuning online. We investeren in Google Adwords, doen acties op Facebook, bewerken onze database.” 

 

Adviesgesprek

Sleeplife winkels zijn geen zelfbedieningszaken: het verkoopproces start steeds met een meting in de Ergosleep-belevingsstudio. Die blijft het hart van de winkel en het startpunt van het adviesgesprek. “Je kan geen matras verkopen zonder die objectieve meting, dat is ons uitgangspunt. Na de meting volgt dan de invulling, naar ieders smaak en budget. Zo kweken we trouwe supporters.”

Is klantentrouw in slaapcomfort geen relatief begrip? Een matras koopt men hoogstens om de tien jaar… “Maar bedtextiel, kussens of matrasbeschermers koopt men vaker. We zien onze klanten toch één tot tweemaal per jaar. Daarmee zitten we ruim boven het sectorgemiddelde.”  Sleeplife biedt dan ook een erg ruime keuze in bedtextiel: wel 36 kleuren Jersey hoeslakens in alle maten, en wel 40 verschillende hoofdkussens. Is dat nodig? “Toch wel. Met drie gerichte vragen beperken we de keuze tot drie à vier kussens.”

 

Webshop op komst

Welke impact heeft de e-commercerevolutie op de sector van het slaapcomfort? “Twee categorieën doen het goed online: het laagste segment, en de merken. De Belgische markt is geen voorloper, maar we volgen de ontwikkelingen. Een matras kun je online verkopen, een systeem op maat niet. Wij moeten de mensen naar onze winkel krijgen, om hun slaap-DNA te laten meten. We zijn een belevingswinkel, daar ligt onze kerncompetentie.” 

 

“Toch willen we ook online actiever worden. Ons basisproduct leent zich dan wel niet voor pure online verkoop, maar kan wel via het internet ondersteund worden. Er is een sterke wisselwerking tussen offline en online. Mensen informeren zich online en komen dan naar de winkel. Of ze komen naar de winkel en bevestigen daarna hun offerte online.” 

 

“Voor de boxsprings en bedden zetten we een configurator online, voor alle producten publiceren we zo veel mogelijk informatie. Verkooppotentieel zien we in eerste instantie voor basisproducten en herhaalaankopen zoals kussens of hoeslakens. Een webshop zit in de pijplijn tegen 2017.”

Meer over... Wonen
Zie meer
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten

    Ikea wil weer meer producten inkopen die in de Verenigde Staten zijn gemaakt. Het bedrijf reageert daarmee op de verhoogde Trump-tarieven, maar de keten is in de Amerika’s volop winkels aan het openen.

  • icon
    Wonen4 december, 2025
    Ikea opent eerste winkel in Nieuw-Zeeland

    Vanochtend heeft Ikea zijn eerste winkel in Nieuw-Zeeland geopend in Auckland. Daarmee wordt Aotearoa de 64e markt voor de Zweedse keten, en meteen de verst afgelegen markt vanaf het Zweedse hoofdkwartier.

  • icon
    Wonen3 december, 2025
    Leen Bakker België failliet verklaard: winkels sluiten, webshop blijft open

    Woensdag heeft de rechtbank van Antwerpen het faillissement uitgesproken van Leen Bakker België. Als gevolg hiervan zullen de resterende 29 van de in totaal 43 filialen definitief hun deuren sluiten.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN