RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Winkelvastgoed houdt stand ondanks moeilijke markt

icon
Algemeen6 december, 2016

De impact van e-commerce verandert het fysieke winkellandschap, maar de winkelverhuur blijft op peil. Retailers uit het middensegment zoeken wel steeds vaker retailparken op. 

Stabiele huurprijzen

Ondanks de moeilijke omstandigheden voor retailers, houdt de winkelvastgoedmarkt goed stand, zo berekende vastgoedmakelaar JLL. Begin december was er iets meer dan 370.000 m² winkelruimte verhuurd in ons land, dat is precies 10.000 m² meer dan begin december vorig jaar.  Er kwamen overigens flink wat vierkante meters winkelruimte bij dit jaar: niet alleen dankzij de opening van Docks Bruxsel en van twee nieuwe IKEA-vestigingen, maar ook dankzij de opening en/of uitbreiding van wel 21 retailparken.

JLL verwacht dat het totale volume op het einde van het jaar ongeveer 390.000 m² zal bedragen, iets meer dan vorig jaar. Het aantal transacties begin december (851) lag al 4% boven het totaal voor het volledige jaar 2015. De gemiddelde transactie bedroeg 435 m², een daling met 7%. Meer transacties dan vorig jaar dus, maar met een kleinere gemiddelde oppervlakte. De huurprijzen blijven stabiel op toplocaties maar staan onder druk op secundaire locaties. 

 

Groei voor retailparken

Opvallend: perifere baanwinkels vertegenwoordigen meer dan de helft van het opnamevolume (51%). Moderetailers uit het middensegment trekken steeds vaker naar retailparken, observeert Thierry Debourse, head of retail bij JLL: ze zoeken er een betere rentabiliteit en een vlottere toegankelijkheid. Retailparken kunnen ook uitgroeien tot afhaalpunten voor online bestellingen.

 

Ook de opname in de grote winkelstraten bleef op peil (32%), terwijl overdekte winkelcentra de resterende 17% van het opnamevolume vertegenwoordigen. Het dat laatste segment zit in een innovatiefase die gelanceerd werd door het recent geopende Docks Bruxsel en verdergezet zal worden door Rive Gauche in Charleroi en The Mint in Brussel.

 

‘Phygital stores’

Expansieve retailers dit jaar waren Rituals (tien transacties) en Kruidvat (negen transacties), gevolgd door Action en Alter Smoke met elk 7 transacties. In oppervlakte was Primark de grootste, met vier transacties (in Antwerpen, Bergen, Brussel en Charleroi) goed voor 27.000 m² winkelruimte. H&M tekende voor 8.700 m², waaronder 2.500 m² in Rive Gauche in Charleroi – maar ook in baanwinkels in Froyennes en Lommel. Zara huurde dit jaar 8.600 m² in drie transacties tussen 2.500 en 3.300 m² (in Waasland Shopping, in Rive Gauche en op de Place de la Cathédrale in Luik).

 

Conclusies volgens Thierry Debourse? Groei komt van innovaties: nieuwe projecten, herontwikkelingen, uitbreidingen en vernieuwende winkelconcepten. E-commerce dwingt retailers immers om hun strategie te herbekijken: ze moeten omnichannel gaan denken en hun fysieke winkels om tot ‘phygital stores’, een combinatie van fysieke winkel en digitaal dienstverleningsplatform.

 

Overigens heeft e-commerce ook een impact op logistiek vastgoed, leren we van Walter Goossens, head of industrial & retail leasing: meer dan één derde van alle logistieke transacties heeft betrekking op retail en e-commerce. De groei bedroeg afgelopen jaar wel 250%. 

 

Verhuur winkelriumte in vierkante meter

 

 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN