RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Yoni Van Looveren
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Makro opent nieuw concept in Machelen en Lodelinsart

icon
Algemeen23 maart, 2017

In Machelen en Lodelinsart heropent Makro vandaag de eerste twee vestigingen volgens het nieuwe concept. De keten trekt daarbij de kaart van specialisatie in “good food, party en home”, de elektronica-afdelingen komen in handen van Media Markt.

Breder publiek

“Na meer dan veertig jaar vinden we onszelf opnieuw uit en gaan we een veel breder publiek aanspreken: daartoe behoort zowel ons vertrouwd cliënteel als nieuwe generaties van toekomstige klanten. Bovendien leggen we veel meer de nadruk op de eindconsument, daar waar het vroeger nog in hoofdzaak de zelfstandige en KMO’s waren”, zegt CEO Antonio Baptista. Op basis van marktstudies en klantenonderzoeken werd besloten om bepaalde productcategorieën naar voren te schuiven, “om zo dé Makro van alle Belgen te worden”.

 

Binnen de afdeling Good Food werkt Makro nauw samen met zusterketen Metro, dat enkel aan restaurateurs verkoopt. “Wij zullen onze klanten enkel het beste van het beste voorschotelen, maar uiteraard wel tegen scherpe prijzen. Gaande van producten die noodzakelijk zijn voor dagelijks gebruik, tot producten binnen een hoger gamma. Deze laatste categorie wil Makro voor iedereen toegankelijk maken door ze aan de laagst mogelijke prijs aan te bieden“, aldus Baptista.

 

Daarbij wordt ook de klantbeleving bijzonder belangrijk. Telers en specialisten zullen hun kennis met de klant delen en er zullen regelmatig degustatiemomenten plaatsvinden. Daarnaast wordt het assortiment ook aangepast aan de noden en vragen van de klant: “Als iemand ons vandaag komt vertellen dat hij verlekkerd is op een welbepaalde soort sinaasappels dan zullen we ervoor zorgen dat die bij wijze van spreken morgen in de winkel ligt.”

 

Feesten (en) bouwen

Binnen het segment Party wil Makro alles aanbieden voor alle mogelijke feestjes in het leven van de consument. “Uit een van onze marktstudies blijkt dat de Belg gemiddeld drie tot zeven keer per jaar feestjes organiseert”, verduidelijkt Baptista. “Dat aantal kan zelfs oplopen tot tien. Er is dus duidelijk een markt die openligt voor de feestende Belg die graag alles onder één dak vindt, voor de deur wilt parkeren en wel wat hulp kan gebruiken.”

 

Tot slot is er Home, waar alles te vinden is voor het bouwen, renoveren en decoreren van woningen. In het Work Center kunnen klanten terecht voor het zwaarder materiaal, maar er is ook een speciale opbergafdelingen en een ruim assortiment aan uitrusting en decoratie van de woning.

 

Media Markt

Voor de afdeling consumentenelektronica heeft Makro een tijdje geleden al een samenwerking afgesloten met Media Markt: die keten krijgt in elke vestiging van Makro een grote shop-in-shop. “Zij zijn voortaan de specialisten in alles wat met elektronica te maken heeft. Dit luik laten we helemaal aan hen over. Dankzij dit aanbod kunnen onze klanten het helemaal gezellig maken in huis.”

 

De ruimte van de winkels blijft ook binnen het nieuwe concept hetzelfde, maar wordt helemaal anders ingedeeld. Zo moeten de drie specialisaties beter tot hun recht komen en is er ruimte om in de toekomst ook workshops te organiseren.

 

De komende zes maanden zullen ook de andere vestigingen van Makro hun deuren heropenen na een grondige facelift. Nu zijn die in Machelen en Lodelinsart aan de beurt, nadien volgen de winkels in Eke en Sint-Pieters-Leeuw en voor de zomer openen ook de Makro’s in Deurne en Alleur opnieuw de deuren.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN