RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefaan Vandist
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Stefaan Vandist: "Gamechangers kunnen heel wat voorsprong creëren"

icon
Algemeen6 april, 2017

De grote veranderingen in retail bieden de kans voor gamechangers om consumenten te betrekken bij hun waardeketen en voorsprong te creëren op vlak van duurzaamheid. Trendwatcher Stefaan Vandist legt uit hoe op het RetailDetail Congress.

Maatwerk dankzij interactieve tools en digital manufacturing

In plaats van zich te beperken tot ‘boxmovers’ achteraan de waardeketen, krijgen retailers dankzij digitale technologie steeds meer de kans om consumenten bij verschillende fases in de waardeketen te betrekken: niet alleen bij verkoop, maar ook bij ontwerp, productie en keuze van materialen, zegt Stefaan Vandist, toekomstverkenner en trendwatcher.

 

Michael Fox is de topman van het Australische ‘Shoes of Prey’, dat resoluut inzet op personalisatie: hij is er rotsvast van overtuigd dat binnen twintig jaar alle kleding maatwerk zal zijn. Hij ziet daarvoor drie goede redenen: 

  • Wanneer ieder product uniek is, is je voorraad nooit uitgeput, en is er nooit overstock. De miljoenen variaties die via de website van ‘Shoes of Prey’ mogelijk zijn, worden pas gefabriceerd na bestelling. Geen overproductie, minder ‘fast fashion’ en minder afval.
  • Klanten zijn steeds veeleisender, en de combinatie van interactieve tools en digitale productie zorgt ervoor dat klanten eigen ontwerpen kunnen maken, en we ze weldra zelfs tijdens de fysieke winkelbeleving kunnen fabriceren.
  • Klanten worden steeds kritischer voor de ethische praktijken van bedrijven,  en in het bijzonder wat betreft kleding. Wanneer je niet transparant communiceert en consumenten niet betrekt bij wat, hoe en waarom, ben je verdacht.

Zo worden retailers echte keten-regisseurs en keuze-architecten die ons met veel meer openheid betrekken bij hun aanbod.

Plezier met producten loskoppelen van eigenaarschap 

De disruptie in retail is niet te stoppen. De digitale transformatie zorgt voor heel wat interessante effecten op andere domeinen, aldus Stefaan Vandist: naast controle over de beleving en het eindproduct, verandert de morfologie van de fysieke retail ook van verkoopsruimte naar belevingsruimte. We zien ook de opkomst van retailers die producten als dienst aanbieden, wars van eigenaarschap. Vooral jonge mensen hechten steeds meer belang aan beleving, en steeds minder aan spullen kopen om te hebben:

  • 81% van de Millennials toont belangstelling voor het verhaal (de mensen, de ingrediënten, de processen) achter de producten die ze kopen, zegt Matt Hirst, ‘brand experience leader’ bij Google. 
  • Van Eventbrite leren we dan weer dat 78% van de jongvolwassenen liever geld uitgeeft aan een unieke ervaring dan aan een aantrekkelijk product.

 

Steeds meer merken beschouwen XP (‘User Experience’) als belangrijkste denkoefening, en passen die niet alleen toe op hun online media, maar ook op hun fysieke winkelpunt, aanbod en hun storytelling. Rent the Runway startte als een online verhuurdienst voor kleding en accessoires van bekende designers. Vandaag heeft het ruim al een half dozijn winkelpunten in de VS, die zich vooral weten te onderscheiden met hun unieke beleving die naadloos van mobiele app doorloopt naar de keuze-architectuur op de winkelvloer. 

 

‘Civic Minded Brands’

Mondiale bezorgdheden van burgers aanpakken met producten en diensten voor consumenten wordt steeds meer een strategie om nieuwe markten te ontwikkelen. Overheden slagen er namelijk steeds minder in om de snelheid waarop de samenleving verandert bij te benen, en bedrijven zien steeds meer de gelegenheid om die leemte in te vullen. Dat doen ze niet enkel uit menslievendheid, maar omdat er zo in de eerste plaats steeds meer businessmodellen mogelijk zijn. 

Neem het voorbeeld van Uber. Er is de laatste jaren behoorlijk wat tegenkanting in de publieke opinie en bij de overheden ontstaan. Via haar initiatief ‘Uber Movement’, stelt Uber big data ter beschikking van verkeersplanners van steden en gemeenten en helpt ze op die manier verkeerstromen te verbeteren en ongelukken te reduceren, maar tegelijk geeft ze zichzelf een ‘license to operate’. Dde Britse multinational Tesco nam dan weer via een abonnementsformule het initiatief om gezinnen met kinderen uit de laagste inkomensklassen meer toegang te geven tot verse groenten en fruit. 

 

 

Stefaan Vandist ziet nog veel meer innovatiemogelijkheden waarbij retailers de digitale kanteling ook aanwenden als hefboom om positieve impact te creëren. Wil je er meer over weten? Schrijf je hier dan nog snel in voor het voorprogramma Gamechangers op het RetailDetail Congress van 27 april 2017.

 

Vandist werkt als toekomstverkenner en begeleide kort geleden innovatieprojecten bij o.a. Intergamma België, Volvo Cars Nederland en Alma Restaurants in Leuven. Vandaag begeleidt hij een trendanalyse voor Eneco, start-upinitiatieven rond ‘mobility as a service’ in België en Nederland, en weldra gaat hij aan de slag voor Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN