RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zomersolden beter voor ketens dan voor zelfstandigen

icon
Algemeen27 juli, 2012

NSZ: “minieme groei van 0,5%”

Ondanks de sterke start van de zomersolden zijn de modehandelaars licht ontevreden over de afgelopen koopjesperiode, zo blijkt uit een telefonische rondvraag van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 332 modeboetieks en schoenenzaken. Gemiddeld steeg de omzet in de detailhandel met een half procentje ten opzichte van de zomerkoopjes van 2011. Ter vergelijking: ook die zomersolden waren afgeklokt op een minieme omzetstijging van 0,5%.

 

Een tegenvaller dus, want de modehandelaars hadden aan de vooravond van de solden gerekend op een stijging van 2,5% ten opzichte van vorige jaar. Die “plus” was meer dan welkom geweest, want door het slechte voorjaar zagen modewinkels hun omzet met gemiddeld 3,5% kelderen.

 

Zelfs de hoge kortingpercentages vanaf de tweede helft van de maand konden het tij niet keren. Met het laatste soldenweekend voor de deur pakken vele zelfstandigen dan ook uit met heuse dumpingprijzen, kwestie van zo weinig mogelijk stock over te houden, aldus nog het NSZ.

 

Comeos: “voorlopig +3 à 5%”

Dat betekent echter niet dat de regen de soldengekke consument heeft thuis gehouden. Op regenachtige dagen deden vooral de winkelcentra goede zaken. Naarmate het weer verbeterde, daalde daar het aantal bezoekers. De grootsteden bleven ook op zonnige dagen bezoekers trekken. “

 

Als we de voorlopige soldenbalans opmaken, staat de teller op een gemiddelde van +3 à 5%“, klinkt het iets positiever bij handelsfederatie Comeos, die vooral (middel)grote winkels en ketens vertegenwoordigt. Ook volgens Comeos ligt er nog een mooie voorraad aan zomerartikelen in de winkels en zal het tijdens het laatste soldenweekend superdeals regenen, met kortingen tot -70%. 

 

Unizo: “1,5% minder omzet”

Unizo is de negatiefste van de drie organisaties: wat deze solden betreft, rekenen zij op een omzetdaling van 1,5%. De organisatie wijt dat vooral aan het hele slechte weer tijdens de eerste drie weken van juli, en is blij dat “dankzij de warme zomerdagen van afgelopen week de verkoop zich een beetje heeft kunnen herpakken, want anders was de omzet nog slechter geweest.”

 

De zelfstandigenorganisatie deelt wel de hoop van Comeos dat het laatste weekend nog erg goed gaat worden: de grote kortingen zouden volgens Unizo toch nog veel klanten naar de modewinkels moeten lokken. De zomersolden lopen nog tot en met dinsdag 31 juli, al blijven de meeste winkels nu zondag wel gesloten.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen10 december, 2025
    Primeur: slimme lichtreclame Neolytics analyseert shoppergedrag

    Lichtreclamespecialist Neopaul-signs en data-analist The Retail Factory lanceren samen Neolytics, ’s werelds eerste slimme lichtreclame met geïntegreerde technologie die passanten- en bezoekersgedrag in kaart brengt: “Dit zal de fysieke retail voorgoed veranderen”.

  • icon
    Algemeen10 december, 2025
    Meer winnaars per trekking en één droomwoning per maand dankzij vernieuwde Lucky Lotto Code

    In mei van dit jaar heeft de Nationale Loterij de Lotto-formule vernieuwd: er zijn nu meer winnaars dan ooit. Dat is goed nieuws voor winkeliers, en zeker in aanloop naar de eindejaarsfeesten, een tijd om gul te zijn, een periode om te delen.

  • icon
    Algemeen9 december, 2025
    Lush wil met franchise Franse groei versnellen

    Cosmeticaketen Lush gaat opnieuw beginnen met franchising in Frankrijk. Drie jaar nadat de laatste Franse franchisewinkel werd omgevormd tot een eigen filiaal, kiest de Britse groep opnieuw voor het franchisemodel om zijn winkelnet versneld uitbreiden.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN