RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe Smartbox Group de cadeaubon ‘Apple-iseert’

icon
Algemeen26 juni, 2017

Smartbox Group, het bedrijf achter Bongo en Cadeaubox, heeft een recordjaar achter de rug. De succesformule? Een compromisloze focus op klantbeleving en een sterk partnership met retailers, zegt CEO John Perkins. 

Ervaring boven bezit

In Europa wordt elke vijf seconden een beleveniscadeau verkocht, goed voor bijna dertien miljoen stuks in 2016. Smartbox Group verkocht er 6,5 miljoen en realiseerde zo een omzet van 480 miljoen euro, een stijging met 11%. Zopas kondigde de groep de acquisitie aan van Odisseias, de Portugese nummer één. Het bedrijf, met hoofdzetel in Dublin, is nu actief in elf Europese landen, en in acht daarvan is het marktleider. In België – een markt van 800.000 geschenkbons per jaar – bedraagt het marktaandeel nu al 65% en blijft het stijgen. 

 

Wat Smartbox Group beter doet dan de concurrenten, vragen we aan John Perkins, de Canadees die sinds november 2013 CEO is, nadat hij eerder Europese topfuncties bekleedde bij onder andere Apple en Play.com. “Mensen zijn vandaag op zoek naar beleving, ze verkiezen ervaringen boven materieel bezit”, stelt hij. “Wat wil ik uiteindelijk voor kerst? Sokken? We hebben vaak niet echt iets nodig.” En wat Smartbox doet, is die beleving naar een hoger niveau tillen door de cadeaubon als het ware te ‘Apple-iseren’. 

 

Naadloze connectie

“Wanneer je iemand één van onze geschenkdozen geeft, dan schenk je niet enkel de ervaring van die hotelovernachting of van de activiteit. De beleving zit ‘m ook in de manier waarop de ontvanger door ons begeleid wordt naar die ervaring. Daarom investeren we sterk in technologie: wel 20 miljoen euro per jaar. Geen enkele andere speler is daartoe in staat. De kloof met onze concurrenten wordt elk jaar groter. Collega’s hebben niet dezelfde visie op experience en technologie. Je vindt bij ons dezelfde passie voor productkwaliteit en klantbeleving als bij Apple.”

 

“Immers, zo gauw mensen hun bon online registreren, gaan ze een relatie met ons aan. Die connectie moet naadloos verlopen. We maken het proces zo eenvoudig mogelijk. Je kunt snel zoeken in het uitgebreide aanbod en makkelijk online reserveren. Omdat mensen zich weleens kunnen vergissen, maken wij het hen erg makkelijk om te switchen naar een ander aanbod. Geen zin in een restaurant maar wel in een hotel? Geen probleem. Wij zijn de enige waar je dat gratis kunt en wel meteen. Als je online registreert, maakt het niet eens uit dat je je bon verliest. Dat hebben we ingevoerd nadat we een brief kregen van een Franse consument die ons meedeelde dat de hond z’n voucher had opgegeten…”

 

Kwaliteit uitstralen

Hoewel het proces grotendeels online verloopt, blijft de fysieke doos toch erg belangrijk. “We maken 8 à 9 miljoen dozen per jaar in Europa. Dat kost ons zo’n 3 miljoen euro. Die investering vinden we belangrijk. We hebben de dozen groter en mooier gemaakt, om de ‘unboxing experience’ sterk te verbeteren. De productvoordelen communiceren we heel duidelijk op de doos. Wanneer je ze opent, zie je eerst de belevenisbon, die ligt bovenaan. Daaronder vind je de mooi uitgevoerde cataloog, die de droom promoot en een voorsmaakje geeft van het aanbod. Online vind je nog veel meer. En hoewel de cataloog ook de telefoonnummers vermeldt van onze partners, weten we dat 98% zijn hotel online reserveert.”

 

Het aanbod omvat 75 verschillende producten met in totaal wel 1.500 verschillende ervaringen. Vooral hotelovernachtingen, wellnessarrangementen, gastronomie en avontuur zijn populair. “Geen enkel product heeft overigens meer dan 5% aandeel in onze verkoop, wat betekent dat we veel uiteenlopende noden en segmenten aanspreken. Er bestaat niet zoiets als de typische Bongo-koper.”

 

Naast het merk Bongo heeft Smartbox in België (net als op de meeste andere markten, trouwens) ook een tweede merk: dat is Cadeaubox. Beide merken hanteren dezelfde filosofie en maken gebruik van hetzelfde IT-platform, maar ze hebben een andere merkpersoonlijkheid. Bongo is wat jonger, Cadeaubox is wat vernieuwender en verkoopt wat meer nicheproducten, zoals ‘glamour & glamping’ bijvoorbeeld. 

 

Partnership met retailers

Welke ambitie heeft Bongo met de fysieken winkels? “Eigen winkels hebben we enkel in Frankrijk en in België. Het zijn geen ‘destination stores’ maar ze liggen op locaties met veel passage en ze promoten het merk. We hebben hier elf vestigingen nu, en daarmee dekken we de markt. Er zijn dan ook geen verdere expansieplannen. Wel hebben we vorig jaar we alle winkels vernieuwd.”

 

Smartbox bouwt vooral op een sterk partnership met retailers, benadrukt Perkins. Online vertegenwoordigt gemiddeld slechts 10% van de omzet. “We investeren elk jaar wel 15 miljoen euro in merchandising om onze categorie beter tot haar recht te laten komen in de winkels. Een kwalitatieve uitstraling is een must, als je bedenkt aan welke prijs we deze producten verkopen. De gemiddelde besteding ligt rond de 80 euro, maar er zijn ook bons van meer dan 300 euro… We zijn vooral aanwezig in warenhuizen, elektrozaken, boekhandels en gemengde retailers zoals Dreamland. Maar uiteraard ook in hyper- en supermarkten. In België liggen we sinds kort ook bij Carrefour, Mediamarkt, Cora, Match en Makro.” 

 

Smartbox wil dicht bij de klant zijn. Nabijheid en convenience zijn belangrijk. “75% van onze aankopen zijn geplande aankopen. Toch stellen mensen de aankoop steeds uit. Je weet dat de vijf laatste dagen voor kerst de belangrijkste zijn… Al verkoopt Bongo niet enkel met de feestdagen goed. De belangrijkste aanleiding voor een geschenk is een verjaardag. En verjaardagen vinden gelukkig het hele jaar door plaats.” 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Europa gaat taks van 3 euro heffen op kleine e-commerce pakjes

    De Europese Raad bereikte een akkoord om een belasting van 3 euro in te voeren op pakjes van buiten de EU met een waarde onder de 150 euro. Dat is een reactie op de door retailers als “oneerlijk” beschouwde concurrentie van goedkope Chinese retailers als AliExpress, Temu of Shein.

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Akkoord over nachtwerk in distributie en e-commerce

    Het Belgisch kernkabinet schaft het algemene verbod op nachtwerk af, en versoepelt de regels voor de retail. Wat al in het zomerakkoord stond, wordt nu bevestigd: in distributie en e-commerce is het enkel nog tussen 23.00 en 6.00 uur nachtwerk.

  • icon
    Algemeen11 december, 2025
    Inval op Europees hoofdkantoor Temu: sponsort de Chinese overheid?

    EU-inspecteurs vielen vorige week het Europese hoofdkantoor van Temu in Dublin binnen. Ze voeren een onderzoek naar mogelijke Chinese staatssteun, die de markt en de vrije concurrentie in Europa kan verstoren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN