RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Autosupermarkt Cardoen rijdt tegen de trend in

icon
Algemeen20 september, 2012

Tegen de trend in

Met dat resultaat gaat Cardoen tegen de trend in en bevestigt de autosupermarkt zijn “acyclische karakter”, want de klassieke concessiehouders zien momenteel zwarte sneeuw. Niet alleen in eigen land overigens, ook in de rest van Europa boert de autoverkoop achteruit.

 

Als belangrijkste verklaring voor het eigen succes schuift Cardoen zijn focus op de particuliere eindklant naar voren, gecombineerd met zijn flexibele internationale aankooppolitiek die de autosupermarkt de kans geeft om snel in te spelen op wijzigende markttendensen: “Wanneer er overstocks in Europa zijn en het aanbod groot is, daalt de prijs. Bij ons koop je een nieuwe wagen met gemiddeld 24% korting ten opzichte van de officiële catalogusprijs. Er zijn zelfs uitschieters boven de 30%.”

De consument is veranderd

Daarnaast spint Cardoen ook garen bij het verander(en)de koopgedrag van de consument. “Consumenten zijn vandaag heel sterk met hun eigen time management begaan. En je kan vandaag ook bij de merkdealers koopjes doen, maar waarom zou je vijf of meer garages bezoeken als je hetzelfde aanbod aan nog scherpere prijzen op slechts één plaats kan vinden?”, vervolgt Ivo Willems.

 

De klant verwacht vandaag ook dat de verkoper zo dicht mogelijk bij hem aanschuift, zoals bij internetverkoop het geval is. Daarom zweert Cardoen bij een omnichannelaanpak: “Consumenten kunnen online kiezen uit het aanbod van gemiddeld 1.000 wagens in voorraad en vervolgens de wagen van hun keuze reserveren op de website. Desgewenst doen ze een proefrit en staat hun nieuwe wagen al na enkele dagen op hun oprit. Wij bieden dus een heel andere klantervaring vergeleken met de klassieke dealers”, aldus nog Ivo Willems.

Internet dé ’trigger’

Cardoen liet ook een peiling uitvoeren naar de aankoopintenties van haar websitebezoekers. “De enquête bevestigt dat 89% van de respondenten zich eerst informeert via het internet alvorens een auto echt te gaan bekijken of testrijden. Een gelijkaardig percentage respondenten wil daarbij vooral types en modellen van verschillende fabrikanten kunnen vergelijken. Vandaag kiest 60% van de respondenten zijn of haar ideale auto op het internet en 22% geeft aan dat ze die auto zelfs zouden willen aankopen via het internet. Van deze 22% geeft 4 op de 10 respondenten aan dat ze verwachten om op deze manier hun wagen aan een betere prijs te kunnen aankopen.” Aan de Cardoen-enquête namen 672 mensen deel.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen10 december, 2025
    Primeur: slimme lichtreclame Neolytics analyseert shoppergedrag

    Lichtreclamespecialist Neopaul-signs en data-analist The Retail Factory lanceren samen Neolytics, ’s werelds eerste slimme lichtreclame met geïntegreerde technologie die passanten- en bezoekersgedrag in kaart brengt: “Dit zal de fysieke retail voorgoed veranderen”.

  • icon
    Algemeen10 december, 2025
    Meer winnaars per trekking en één droomwoning per maand dankzij vernieuwde Lucky Lotto Code

    In mei van dit jaar heeft de Nationale Loterij de Lotto-formule vernieuwd: er zijn nu meer winnaars dan ooit. Dat is goed nieuws voor winkeliers, en zeker in aanloop naar de eindejaarsfeesten, een tijd om gul te zijn, een periode om te delen.

  • icon
    Algemeen9 december, 2025
    Lush wil met franchise Franse groei versnellen

    Cosmeticaketen Lush gaat opnieuw beginnen met franchising in Frankrijk. Drie jaar nadat de laatste Franse franchisewinkel werd omgevormd tot een eigen filiaal, kiest de Britse groep opnieuw voor het franchisemodel om zijn winkelnet versneld uitbreiden.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN