RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Yoni Van Looveren
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

icon
Algemeen17 oktober, 2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

“Snel extra punten sparen”

Volgens HBvL is het gemiddelde rendement op een klantenkaart bij die twintig ketens slechts 2,3%: een klant die duizend euro in de winkel uitgeeft, die krijgt daar dus 23 euro voor terug. Daarnaast wijst het ook op punten en kortingsbonnen die kunnen vervallen, waardoor het rendement nog kleiner wordt.

 

De ketens met het kleinste rendement zijn volgens het onderzoek Carrefour, Delhaize en Brico, waar een uitgave van duizend euro slechts vijf euro oplevert. “Klopt niet helemaal”, zeggen de ketens aan de krant. “Er kunnen immers heel snel extra punten gespaard worden via gepersonaliseerde promoties, gebaseerd op het aankoopgedrag. In de praktijk levert dat algemene spaarsysteem dus maar een kleine bijdrage aan het totale puntentotaal.”

 

Op Twitter maakt Baptiste van Outryve, woordvoerder bij Carrefour, dat duidelijk door zijn persoonlijk gespaarde punten aan te duiden. “Mijn klantenkaart bij Carrefour bracht me via gewone aankopen tussen 1 september en 15 oktober 180 euro op”, tweet hij. “Ik heb geen tv gekocht bij ons, het gaat puur over gewone boodschappen. Het is dan ook zeer beperkt wat in het onderzoek beschreven staat. De basis van fideliteit is dat je inderdaad met je klantenkaart beloond wordt bij eender welke aankoop die je doet”, voegt hij daar bij onze redactie aan toe.

 

“Dat is echter niet het gros van de punten die je bij Carrefour verdient. Het gros van de bonuspunten ga je verdienen door de aankopen die je doet waarbij je extra beloond wordt. Concreet zijn dat bijvoorbeeld 70 bonuspunten bij aankoop van 10 euro fruit of bonuspunten bij aankoop van een bepaald product. Wat wij zelfs merken is dat klanten op het einde van het jaar hun eindejaarsmaaltijden gaan betalen dankzij de bonuspunten die ze hebben verdiend.”

 

Ook bij Brico klinkt het dat het net de gepersonaliseerde promoties zijn die veel punten kunnen opleveren. Bij de doe-het-zelver wordt de klantenkaart volgend jaar trouwens opnieuw gelanceerd, onder aangepaste voorwaarden.

 

HBvL wijst daarnaast ook op het feit dat punten en kortingsbonnen vaak zullen vervallen, wanneer ze een tijdje niet worden gebruikt. Bij sommige ketens klinkt het dat vervallen kortingsbonnen gewoon nog worden aanvaard, terwijl andere dan weer zeggen dat ze zo klanten willen motiveren om sneller terug naar de winkel te komen en willen vermijden dat de kortingsbon verloren gaat.

 

Online advertenties

Ook alle gepersonaliseerde promoties zijn niet zonder problemen. Die worden gemaakt op basis van de persoonlijke gegevens en het aankoopgedrag van de klant. Diezelfde gegevens worden ook gebruikt om de klant online advertenties te tonen, op platformen als Facebook en Google. “Eigenlijk is de klantenkaart al een marginaal gegeven. Het is pas als winkels met een app beginnen, dat ze echt alles van ons weten. Albert Heijn kan veertien dagen voor u gaat winkelen al met 90 procent zekerheid voorspellen wat u gaat kopen”, zegt Jorg Snoeck.

 

Dat is op korte termijn goed voor de klant, maar volgens Snoeck is dat op lange termijn minder het geval. “In eerste instantie kan de klant zo inderdaad goedkoper inkopen doen. Maar in een wereld die gedomineerd wordt door Facebook en Google, profiteren ook de grote wereldspelers van al die online informatie. Zo kunnen grote merken rechtstreeks bij u adverteren en de winkels overslaan. Daardoor vloeit er meer geld naar het buitenland, wat onze economie jobs kost. En dat zorgt uiteindelijk voor minder koopkracht. Op lange termijn is het dus een slechte zaak”, zegt hij.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    De kerstman wordt AI: 1 op 5 Belgen gebruikt kunstmatige intelligentie voor online aankopen

    Belgen kochten in december vorig jaar samen bijna 17 miljoen cadeaus online. Met de kerstinkopen in aantocht ligt ook dit jaar een nieuw record binnen handbereik. Zeker nu kunstmatige intelligentie hét nieuwe hulpje van de kerstman wordt...

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Retail op zoek naar evenwicht: vijf paradoxen die in 2026 verder vorm krijgen

    Voor retailexpert Els Breugelmans (gewoon hoogleraar aan de KU Leuven) was 2025 bovenal een jaar van paradoxen. “Ik zie overal tegenstellingen die naast elkaar blijven bestaan,” zegt ze. “En als ik vooruitkijk, dan wordt 2026 een verdere zoektocht naar balans.”

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum

    Shein heeft een 740.000 m² groot logistiek centrum geopend in de buurt van Wrocław, in Polen. Het wordt de belangrijkste operationele hub van de Chinese marktplaats in Europa, goed voor 5000 lokale jobs.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN