RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Lucien Joppen
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

icon
Algemeen30 oktober, 2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

 

Winstgevend

Rakuten Ichiba (vrij vertaald Optimist, what’s in a name?) bestaat in 2017 twintig jaar. Daarmee is het drie jaar jonger dan Amazon, maar nog steeds twee jaar ouder dan Alibaba. Het zou het bedrijf tekortdoen om het puur als een internetretailer te betitelen: het biedt ruimte aan bestaande retailers om de Japanse onlineshopper te strikken en buitenlandse online shoppers kunnen Japanse goederen via Rakuten bestellen, maar de onderneming beperkt zich niet tot deze liaisonfunctie. Ichiba is namelijk actief op gebied van bankieren, reizen, messaging, e-books en meer.

 

In de loop van de afgelopen twintig jaar heeft de eigenaar/oprichter Hiroshi Mikitani, samen met ruim 14.000 werknemers, Rakuten uitgebouwd tot een bedrijf met een jaaromzet van een slordige 7,2 miljard US dollar met een winst van 350 miljoen dollar. Een internetretailer die winst maakt? Het lijkt een anomalie. Een significant deel van deze omzet behaalt Rakuten inmiddels in het buitenland: sinds 2005 – het jaar waarin het bedrijf haar vleugels uitsloeg – heeft het tal van bedrijven overgenomen, waaronder Buy.com in de VS, Tradoria in Duitsland of PriceMinister in Frankrijk.

 

Brug richting consument

Het mag geen verwondering wekken dat Rakuten Ichiba op de thuismarkt een ijzersterke positie heeft met negentig miljoen geregistreerde leden en een omzet van bijna 27% van de internetkoek in de Japanse online retail. De sleutel van dit succes? Er is niet een factor, maar het grote voordeel van Rakuten is gelegen in de culturele brug die het kan slaan naar de Japanse consument. Met andere woorden, Rakuten weet hoe deze ’tikt’.

 

In een verhelderend artikel van consultants van Wearepentagon staat onder meer dat deze hoge verwachtingen en liefst niet te ‘agressief’ moet worden benaderd. Ze stellen hoge eisen aan dienstverlening, bijvoorbeeld in de communicatie over de bezorgtijden. Met name het laatste gaat nogal eens fout in Japan: bijna één op de vier zendingen gaat retour omdat de ontvanger nog op zijn/haar werk zit. De werkdagen in het land van de rijzende zon zijn immers legendarisch lang. Wellicht dat bezorgen aan kantoor een optie zou kunnen zijn voor Rakuten?

 

Hoge penetratie

De Japanse onlineretail staat momenteel qua omzet op de vierde plek wereldwijd, goed voor zowat 122 miljard dollar (bron: Statista) in 2018. De verwachting is dat de markt de groei van de afgelopen jaren door zal kunnen zetten. Wel geeft de Japanner al behoorlijk uit: gemiddeld zo’n duizend dollar per jaar. Qua internetpenetratie scoort het land ook zeer hoog: 91% is online en shopt bij voorkeur vanaf de desktop of pc. Tablets – en zeker smartphones – zijn aanzienlijk minder populair.

 

Verdere groei zal dus voor een groot deel moeten komen van nieuwe shoppers. Daarvoor zal het eerdergenoemde bezorgprobleem moeten worden getackeld. Ook stelt de behoedzame Japanse shopper op prijs dat zijn aankopen worden beschermd: een feature die de grote internetplatforms, Rakuten incluis, al hebben geadopteerd.

 

Rupsje Nooitgenoeg

Een verdere groei ziet Rakuten vooral in de synergie tussen de verschillende domeinen waarin het actief is. Het is duidelijk dat het bedrijf als een spin in het digitale web allerlei diensten naar zich toe kan en wil trekken. Om deze positie te verwerven, investeert Rakuten in een viertal competenties die impact hebben op alle activiteiten onder de holding: AI/deep learning, interactie met de gebruiker (o.a. virtuele realiteit), distributie op grote schaal en de Internet of Things/dronetechnologie.

 

Het gaat te ver om deze alle vier uitgebreid te behandelen. Met de vierde – IoT en drones – stelt Rakuten dat het de voorgaande drie competenties combineert. Eerder experimenteerde het bedrijf al met Sora (pilot op een golfterrein), een bezorgdrone die ongetwijfeld de bezorgkosten op termijn zal moeten drukken: een hoofdpijndossier voor elke e-tailer en zeker die van Rakuten (zie de eerdere bezorgstatistieken die voor verbetering vatbaar zijn).

Nu zal het wel even duren voordat drones grootschalig worden ingezet voor thuisbezorging. Een grotere impact zal de internationale bezorgservice die Rakuten in mei van 2017 opzette: daarmee wil het vooral het bezorgproces vanuit en naar Japan vereenvoudigen en tegelijkertijd derde partijen buitenspel zetten. De Japanse spin als Rupsje Nooitgenoeg…

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen17 december, 2025
    Cora-projecten zijn opsteker voor Belgische winkelvastgoedmarkt

    De herontwikkeling van de Cora-sites geeft de Belgische winkelvastgoedmarkt een boost, ziet vastgoedadviseur JLL. Ook elders creëert de recente stopzetting van enkele retailketens groeikansen voor ambitieuze nieuwkomers.

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    De kerstman wordt AI: 1 op 5 Belgen gebruikt kunstmatige intelligentie voor online aankopen

    Belgen kochten in december vorig jaar samen bijna 17 miljoen cadeaus online. Met de kerstinkopen in aantocht ligt ook dit jaar een nieuw record binnen handbereik. Zeker nu kunstmatige intelligentie hét nieuwe hulpje van de kerstman wordt...

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Retail op zoek naar evenwicht: vijf paradoxen die in 2026 verder vorm krijgen

    Voor retailexpert Els Breugelmans (gewoon hoogleraar aan de KU Leuven) was 2025 bovenal een jaar van paradoxen. “Ik zie overal tegenstellingen die naast elkaar blijven bestaan,” zegt ze. “En als ik vooruitkijk, dan wordt 2026 een verdere zoektocht naar balans.”

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN