RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Alexander De Croo vraagt retailers om de digitale revolutie vorm te geven

icon
Algemeen2 november, 2017

Vicepremier Alexander De Croo roept op om de digitale revolutie niet te zien als iets dat ons overkomt. “Uiteindelijk komt het neer op de creativiteit en de ambitie van de retailsector. De creativiteit hebben we, de ambitie moeten we soms een duwtje in de rug geven.”

“België geen reden om geen digitale koploper te zijn”

“Niets in de digitale revolutie moeten we zien als iets dat we moeten ondergaan. Wel als iets dat we mee vorm gaan geven. Het is een opportuniteit om ons te versterken in de dingen waarin we al goed zijn”, deelde De Croo zijn visie rond de uitdagingen van de digitalisering in het huidige Belgische retaillandschap. Hij sprak 26 oktober op de derde Resilience Lunch van The Retail Butlers, het samenwerkingsverband waarin zeven Belgische retailtoeleveranciers de krachten verenigen.

 

Volgens de vicepremier en minister van Ontwikkelingssamenwerking, Digitale Agenda, Telecommunicatie en Post hebben innovaties en de veranderingen in de nieuwe industriële revolutie een te negatief imago. “Als men spreekt over ‘big data’, spreekt men vooral over privacy. Een zeer nuttige discussie, maar men durft bijna niet te spreken over wat men met data zou kunnen doen. Als men spreekt over de grote netwerkplatformen heeft men het meestal over de nood om daartegen in te grijpen, maar je kan er ook op een andere manier naar kijken.”

 

Technologie biedt vooral kansen tot vooruitgang, meent De Croo, en er is voor België geen enkele reden om geen digitale koploper te zijn. “De troeven die we in het verleden hadden, hebben we nog altijd. We zijn gelegen op de beste plaats van Europa, we hebben een bijzonder goed onderwijs en we zijn pragmatische mensen: we vinden onze weg in een internationale wereld, we zijn goed in het vinden van niches en begrijpen wat klanten willen. We proberen wereldleiders te zijn in de dingen waarin we echt het verschil kunnen maken, zonder daarom de grootste multinationale ondernemingen te moeten zijn.”

 

E-commerce als megafoon in een multichannelaanpak

De vicepremier merkt vooral op dat technologie geen doel op zich is, wel een middel om zaken te realiseren. E-commerce is bijvoorbeeld een megafoon voor veel retailers: “Velen dachten dat e-commerce ertoe zou leiden dat iedereen op zoek zou gaan naar dezelfde producten aan de laagste prijs, maar je merkt dat er andere modellen zijn. Mensen met een zekere authenticiteit en kennis van hun product hebben nog altijd een voordeel. Ondernemers die vroeger een te kleine markt hadden kunnen nu op een veel bredere schaal afzetten.”

 

In de handel is volgens Alexander De Croo dé grote uitdaging om tot een multichannelaanpak te komen. “De uitdaging zal zijn om die transitie te maken op een manier die economisch zinvol is, en dat zal iedere retailer op zijn eigen manier moeten doen.” Om bedrijven te helpen met die transitie nam de overheid een aantal maatregelen, waaronder de investeringsaftrek voor digitale activa als online betalingssystemen en cyberbeveiliging.

 

De minister noemt ook BeCentral, een recent geopend centrum in Brussel waar digitale vaardigheden worden aangeleerd. “Een van de grootste struikelblokken voor bedrijven op dit moment is een gebrek aan mensen met de juiste digitale vaardigheden. Ik denk dat omscholing het essentiële zal zijn: bestaande werknemers kennen het bedrijf nog altijd veel beter dan nieuwe mensen, dus zorgen dat zij met de digitale revolutie meekunnen is een belangrijke.”

 

De minister geeft weliswaar toe dat de regelgeving rond nachtarbeid in de logistieke sector er te laat gekomen is. “Vandaag hebben we een systeem dat wel goed is, maar ondertussen zijn een deel van die jobs ten noorden van ons verdwenen. Het is jammer dat dat gebeurd is, maar ik denk niet dat het onomkeerbaar is. België blijft zeer attractief op het gebied van logistiek.”

 

Fan van de deeleconomie

België was ook het eerste land in Europa dat een wetgeving had om de deeleconomie omkaderd toe te laten. “Ik ben fan van de deeleconomie, ten eerste omdat het een aantal markten helemaal openbreekt. Maar de voornaamste reden is dat het de meest laagdrempelige manier om mensen te laten proeven van het ondernemerschap”, aldus de minister.

 

“Overal ter wereld zie je dat tussen de 5 en 10% van de mensen die actief zijn op de deelplatformen op een bepaald moment de smaak te pakken krijgen, voelen dat een zelfstandige activiteit iets is waar ze veel voldoening uit halen en goed in zijn. Het zijn mensen die in de klassieke economie die kansen niet zouden krijgen.”

 

Ondertussen zijn al een dertigtal deelplatformen geregistreerd in België en 25 daarvan zijn Belgisch. Een aantal zijn startups, maar er is bijvoorbeeld ook bpost met Bringr. De Croo: “Vanuit de redenering dat iemand die disruptie ooit gaat doen, waarom zouden we het niet zelf doen? Die ingesteldheid moeten we hebben. Disruptie gaat gebeuren, waarom proberen we er zelf geen deel van te zijn in plaats van het puur te ondergaan? Ik doe het niet omdat ik die Amerikaanse startups zo graag naar hier zie komen, maar omdat ik Belgische startups de kans wil geven om het hier uit te testen.”

 

Nog op het gebied van arbeid wil De Croo meer flexibiliteit brengen door de flexi-jobs – die volgens de minister een groot succes zijn in de horeca – uit te rollen naar retail. “Er was wat vrees dat flexi-jobs zouden kannibaliseren op andere jobs, maar dat blijkt niet zo te zijn. In de horeca is het aantal reguliere jobs gestegen en het aantal flexi-jobs ook. Dat duidt op één zaak: er is in België een groot verschil tussen de hoeveelheid werk en het aantal jobs. Omdat we een zeer inflexibele arbeidswetgeving hebben, vertaalt het werk dat moet gebeuren zich niet altijd in jobs.”

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN