RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Yoni Van Looveren
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hubo viert 25e verjaardag en droomt van sterk Belgisch online merk

icon
Doe-Het-Zelf/Tuin9 november, 2017

Hubo mag deze maand 25 kaarsjes uitblazen: voor CEO Erwin Van Osta het uitgelezen moment om een feestje te bouwen, maar ook om vooruit te blikken: wordt Hubo “de HuBol.com van de sector”?

25 jaar Hubo, dat moet natuurlijk gevierd worden.

E.V.O.: “Zeker, wij houden een groot event op de Heizel in Brussel met al onze stakeholders. Natuurlijk onze medewerkers, maar ook onze leveranciers en iedereen die betrokken is bij het 25-jarig succes van Hubo wordt uitgenodigd. 

 

Ook de klanten zullen sowieso meevieren. Er staan de komende weken verschillende acties, speciale promoties, bijkomende voordelen en extra kortingen op stapel naar aanleiding van onze 25e verjaardag. Die worden via onze klassieke kanalen gecommuniceerd: online en via de folders. Het vertrouwen van de klant is heel belangrijk voor ons geweest in al die jaren.”

 

Hoe belangrijk is dat vertrouwen van de klant?

E.V.O.: “Zoals je weet van de RetailDetail Night zijn wij al tien jaar op rij door de consument verkozen tot beste keten in onze sector en al vijf jaar op rij tot beste webshop. Dat doet me enorm plezier, omdat het een teken van appreciatie is voor al onze medewerkers. Dat onze klanten ons daar op het hoogste schavotje zetten en we bij jullie die prijzen mogen ophalen, vind ik een heel mooie bekroning.”

 

Wat zijn nu de markantste gebeurtenissen uit de voorbije 25 jaar?

E.V.O.: “Toen we op 1 oktober 1992 startten, was Hubo een kleine organisatie met 28 winkeltjes, waarvan er een deel moest sluiten, en met een beperkte omzet van 12 miljoen euro. Hubo tekende fors rode cijfers op. Als je dat nu 25 jaar later ziet, is de omzet vervijftigvoudigd en zijn we een sterke en rendabele speler op de doe-het-zelfmarkt geworden. Heel dat traject, die hele evolutie is een hele mooie grafiek die je niet al te vaak ziet in presentaties. 

 

Het is een lang en sterk groeiproces doorheen de jaren, tot stand gekomen door overnames en openingen van winkels. Je moet weten dat we in die periode meer dan 130 nieuwe winkels hebben geopend.”

 

Je moet wel flink wat vertrouwen hebben gehad om er 25 jaar geleden aan te beginnen.

E.V.O.: “We hadden natuurlijk de stiel al geleerd bij Gamma. We kenden leveranciers en assortimenten, wisten hoe we winkels moesten openen… Op die manier waren we vrij vertrouwd met de materie. Wat niet wil zeggen dat het geen risico was, maar het was eerder een berekend risico. We hebben de sprong gewaagd, maar wel met een valscherm. We wisten waar we aan bezig waren, anders hadden we die resultaten ook niet kunnen realiseren.

 

Daarnaast zijn er natuurlijk ook een paar echte mijlpalen, zoals de overname van de keten Selfmade in Antwerpen en de overname van Superbois (in 2004) in Wallonië. Er zijn heel wat overnames gebeurd, die een boost hebben gegeven aan de organisatie en waarna het snel is gegaan. De intrede in de tuinsector met de overname van Walter Van Gastel, Intratuin en de fusie met Oh! Green is uiteraard een recente mijlpaal in ons groeitraject.”

 

Die 25e verjaardag is een moment om stil te staan, maar ook om vooruit te kijken. Hoe zie je de toekomst van Hubo?

E.V.O.: “Ik heb natuurlijk geen glazen bol, maar ik denk niet dat de toekomst er donker uitziet. We moeten ook geen roze bril opzetten, we hebben een vrij realistische kijk op onze toekomst. Het is een feit dat het retaillandschap de laatste vijf jaar drastisch veranderd is. Het is allemaal zeer disruptief en ‘Uberiaans’ geworden. We hebben dus wel wat uitdagingen, zoals het samenvoegen van online en offline. We zijn volop bezig met die omnichannel-aanpak, waar we ook al resultaten halen.

 

Onze sector is geen trendsetter als het gaat over de digitalisering van de economie, en België is dat al evenmin. Het is een kleine frustratie van mij dat er geen sterk Belgisch online merk is. We denken altijd aan bol.com of Coolblue, maar ik zou graag zo’n sterk merk op de kaart zetten in onze sector. Ik gebruik daarom graag de werktitel ‘de HuBol.com van de sector’. Dat is toch wel een zeer grote uitdaging naar de toekomst toe.

 

Ik denk ook aan andere dingen, zoals de deeleconomie. Delen is het nieuwe bezitten. Hoe gaat de consument daarmee om en hoe reageert onze sector? 

 

We lezen ook overal dat jongeren niet meer kunnen klussen. Hoe trachten wij de jongere generatie, de digital natives, goesting te geven of te behouden om te doe-het-zelven? Dat wordt minder doorgegeven van vader op zoon, dus met onder meer how-to-video’s gaan wij op dat vlak een inhaalbeweging moeten maken.”

 

Hoe moeilijk is het voor jullie om die digitalisering door te voeren? Dat is lange tijd niet vanzelfsprekend geweest in de doe-het-zelfsector.

E.V.O.: “Wat is moeilijk? Ik moet zeggen dat we toch wel mooie resultaten zien van onze webshop, ook voor volumineuze producten waar je dat misschien niet van verwacht. We zien dat er bij de consument heel wat vraag is naar thuislevering van grote producten. Maar het vraagt aanpassingen en inspanningen natuurlijk, van al onze medewerkers en onze leveranciers.

 

Neem nu blokhutten of tuinhuisjes: die doen het online vrij goed, omdat die ook moeilijk te vervoeren zijn voor de klant. We werken daarom samen met onze leveranciers, die zich stilaan omvormen naar die thuisleveringen toe. Logistiek dienstverleners als bpost leveren zulke producten niet, dus voor leveranciers zit daar wel een logistieke markt in.”

Meer over... Doe-Het-Zelf/Tuin
Zie meer
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin5 december, 2025
    Cyberaanval bij Leroy Merlin: contactgegevens buitgemaakt

    Leroy Merlin is getroffen door een cyberaanval: de persoonsgegevens van enkele honderdduizenden klanten zijn buitgemaakt. Bankgegevens en wachtwoorden bleven buiten schot, benadrukt de doe-het-zelfketen.

  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin5 december, 2025
    Hoe Obi de doe-het-zelfdip denkt te overwinnen

    De Duitse doe-het-zelfgroep Obi kiest in een krimpende markt voor de aanval: topman Sebastian Gundel wil een half miljard euro extra omzet realiseren. Hoe pakt hij dat aan?

  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin5 december, 2025
    Dit zijn de winkels die Brico verzelfstandigt

    Doe-het-zelfketen Brico verzelfstandigt een deel van het Belgische winkelnetwerk. De Franstalige vakbond CNE lekt een lijst met de eerste locaties, al ontkent Brico zelf dat de vestigingen al definitief vastliggen.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN