RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Opinie: Waarom Delvaux handtassen à la Game of Thrones nodig heeft

icon
Mode29 november, 2017

Popcultuur, mode en luxe… Ze gaan al lang samen, maar in dit Instagram-tijdperk lijken de banden sterker dan ooit. Waarom brengt Delvaux plots Game of Thrones-handtassen uit en hoe doet Kim Kardashian de vraag naar luxemerken wereldwijd stijgen?

 

Exclusiviteit boven kwaliteit

Hoe nog vernieuwen in een modewereld waarin alles al wel gedaan is en alles bliksemsnel nagedaan wordt door fastfashionspelers aan een kwart van de prijs? Het is een vraag die modehuizen vandaag bezighoudt. Wat onderscheidt hun ‘haute couture’ van massamode? Exclusiviteit is het meest voor de hand liggende antwoord – en het blijkt ook het meest lucratieve antwoord te zijn. 

 

Kritische shoppers snappen dat kwaliteit geen hoge prijzen meer verantwoordt: de doorgedreven industrialisering heeft ervoor gezorgd dat goeie kwaliteit een minimum is. Kwaliteit is geen verkoopargument op zich meer, zoals ex-Colruytdirecteur Jean-Pierre Roelands ook al in de foodwereld zag. Ook in snelheid is massamode onklopbaar: luxemerken keren zich daarom tot schaarste om de waarde van hun producten hoog te houden.

 

Streetwearmerk Supreme is een voorloper op dat gebied: “De massamode werkt normaal gesproken met een zomer- en winterseizoen; je toont je spullen op de catwalk, een tijdje later liggen ze in de winkel en daarna in de uitverkoop. Dat weten mensen. Supreme heeft in de plaats daarvan een onlinecatalogus, met alles dat uitkomt. Je weet alleen niet wanneer het uitkomt, en hoeveel ervan uitkomt. Daardoor wordt het meer waard”, legt winkel-/galeriehouder Jeff Hoogendijk uit in De Morgen. 

 

Het leverde de accessoires van Supreme een plekje op in Hoogendijks conceptwinkel Almost Not Done. Hij verkoopt er bijvoorbeeld een Supreme X Coleman-CT200U-minibike – een kleine brommer met stickers van het merk – als collectors’ item, naast designermerken als Raf Simons en Comme des Garçons, moderne kunstobjecten en uitzonderlijke tweedehandskleding. De exclusieve minibike kan verkopers tot 10.000 euro opleveren.

 

500.000 dollar voor een Instagram-post

Grote modehuizen brengen gretig ‘limited editions’ uit, liefst in samenwerking met andere grote namen of ‘influencers’. Om te zorgen dat producten ‘hot’ en gewild blijven, zijn de juiste associaties immers cruciaal. In een consumentenwereld waar eenheidsworst uit den boze is en de kloof tussen arm en rijk groeit, hebben traditionele marketing en massareclame hun beste tijd gehad. Beroemdheden en ‘influencers’ op Instagram hebben daarentegen heel wat invloed. 

 

’s Werelds best verdienende reality-tv-ster Kim Kardashian kan tot 500.000 dollar verdienen met één reclamepost, berekende Forbes. Ook haar bekende familieleden verdienen honderden duizenden dollars voor een gesponsorde post op hun sociale media, geeft Michael Heller toe. Hij is de CEO van het digitalemarketingbedrijf Talent Resources dat geregeld deals sluit voor de Kardashians. Die bedragen mogen niet verwonderen, vindt hij, aangezien door een Kardashian vernoemde producten onmiddellijk uitverkopen.

 

“Onderzoek wijst uit dat tieners en jongvolwassenen sterk worden beïnvloed door deze celebrity’s bij het doen van aankopen”, aldus Debra Aho Williamson van marktonderzoeksbureau eMarketer. En dus dromen deze jongeren van merken als Balmain en Roberto Cavalli, niet dankzij Vogue of Elle, maar omwille van Kims selfies.

 

Game of Thrones-handtassen voor de verzadigde kleerkast

Waarom het zo exclusief moet zijn? De markt van consumptiegoederen raakt onderhand verzadigd, de huizen en kleerkasten van de westerse middenklassen ook. Bijgevolg gaat het met het koopgedrag veelal twee kanten op: ofwel worden mensen minder materialistisch – minimalisten zijn de nieuwe hipsters, schrijft modeblad Elle – ofwel gebruiken ze spullen om hun levensstijl en identiteit te onderstrepen. Aankopen moeten dan Instagram-waardig, exclusief of bijzonder zijn, vooral nooit ‘gewoon’. 

 

Het Belgische handtassenmerk Delvaux speelt graag mee met haar nieuwste kerstcollectie: een lijn van vier handtassen (in beperkte oplage, uiteraard) die geïnspireerd lijken door de populaire tv-serie Game of Thrones. De Christmas Couture Exclusive Collection komt met vier animatiefilms, voor elke handtas één, uitgewerkt door kunstenaar en Instagram-habitué Nic Courdy. Zeer socialemedia-vriendelijk allemaal, gemaakt om te ‘sharen’ en liefst nog ‘viral’ te gaan. Ligt straks een geschubde Daenerys-handtas onder de meest modieuze kerstbomen?

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode16 december, 2025
    Omoda neemt Drents Mijn Modewereld over

    Omoda neemt op 1 januari Mijn Modewereld in De Wolden over. Die modewinkel van 8000 m² is een van de grootste van zijn soort in Nederland en biedt meer dan 300 merken aan. CEO Jan Baan spreekt van “een fantastische stap”.

  • icon
    Mode16 december, 2025
    Kiabi viert tien jaar België met zes nieuwe winkels

    Kiabi is in 2026 tien jaar in België, en wil dat vieren met expansie: het Franse modelabel wil op de vroegere Cora-sites vijf nieuwe winkels openen, renoveert zijn eerste flagshipstore in Docks en gaat voor een nieuw logo. De investeringen moeten compenseren voor de wankelende Franse modemarkt.

  • icon
    Mode16 december, 2025
    Xandres keert terug naar winst en zet in op internationale groei

    Het Belgische modemerk Xandres heeft opnieuw de wind in de zeilen: in het gebroken boekjaar 2024-2025 realiseerde het een omzetstijging van 5,7% naar 36,1 miljoen euro. Voor het eerst sinds de overname door Damartex in 2017 slaagt Xandres er ook in om winst te boeken. Dat geeft het bedrijf vertrouwen...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN